Barry WardJames Gralton
Francis MageeMossie
Aileen HenryAlice
Simone KirbyOonagh
Brian F. O'ByrneCommander O'Keefe

Revolutionsromantik fra Irland

Produktive Ken Loach annoncerede sidste år i Cannes, at premiereaktuelle Jimmy's Hall er hans sidste film. Det er en anelse synd, hvis det holder stik, for Loach har så afgjort været skarpere i stort set samtlige andre film. Det betyder dog ikke, at historien om den irske frihedshelt og kommunistleder James Gralton er ubrugelig – den er blot pæn, velfriseret og sine steder høfligt kedelig.

Øst for Paradis
James Gralton var en af mange unge irere, som i begyndelsen af 1900-tallet emigrerede til det magiske Amerika i håbet om at finde lykken i den blomstrende nation, men det betød ikke, at han lagde sit hjemland på hylden. I slutningen af 10’erne var han hjemme og kæmpe den irske uafhængighedskrig mod England og hjælpe de lokale til at få et alternativ til den stærke katolske kirke i det lokale forsamlingshus, og i starten af 30’erne vendte han atter snuden mod øst for at genoprette kontakten med sin aldrende mor og se til det Irland og det lokalsamfund, som nu var ved at finde egne fødder.

Egentlig er ambitionen blot at leve det stille liv og hjælpe med driften af familiegården, men de unge i landsbyen husker kun glimrende Jimmys evne til at samle og undervise, og de får ham overtalt til at genåbne det lokale forsamlingshus, som under navnet Jimmy's Hall bliver et lokalt samlingssted, hvor der danses moderne musik fra det fjerne USA og undervises i almen dannelse – stadig i opposition mod den kirke, der fortsat føler sig som enevældig formidler af viden.

Øst for Paradis
Gennem sin målsætning om at klæde den almindelige arbejder bedre på i alle livets forhold blev Gralton også en foregangsmand for den kommunistiske bevægelse, der stræbte efter et klasseløst samfund, hvor alle besad en lige værdi i samfundet. Det gav i flere omgange en række sammenstød, især med den lokale katolske præst, som ser selv stampublikummet begynde at supplere den åndelige føde med ugudelig dans i Jimmy's Hall. Disse sammenstød endte også på ganske kort tid med at Gralton blev stemplet som samfundsfjende og til sidst udvist af Irland, da man udnyttede, at han havde amerikansk pas og derfor reelt var udlænding.

Jimmy's Hall har sit fundament i samme arbejderklassehistorie som Loach så ofte før har fundet næring i, men det er som om, at brønden er løbet tør, for filmen løfter sig aldrig over den pæne og redelige biografiske skildring af Graltons sidste år i Irland med flashback til hans første år, hvor forsamlingshuset blev etableret og udgjorde startskuddet til en demokratiseringsproces. Det er spændende materiale, men filmen når aldrig op på den vanlige Loach-standard, hvor kommentarerne er spidse og miljøskildringerne har kant. Der savner man ganske enkelt den konfrontatoriske kant, som den socialrealistiske mester tidligere var garant for.

Hvad handler Mystery, Alaska om?