Anmeldelsesdato:11-05-2015
Joel EdgertonRhamses
Aaron PaulJoshua
Sigourney WeaverTuya
Ben KingsleyNun
Indira VarmaMiriam

Ridley Scotts storslåede Moses-film drukner i ligegyldighed

At tage ind at se en Ridley Scott-film f√łles efterh√•nden som at k√łbe en lotteriseddel. P√• den ene side har den h√¶derkronede instrukt√łr lavet mesterv√¶rker som Alien, Gladiator og Blade Runner, der er et must i enhver filmelskers samling. Men n√•r man kigger p√• den engelske veterans C.V., vil man ogs√• st√łde p√• makv√¶rker som den pladderromantiske A Good Year og den klich√©fyldte milit√¶rfilm G.I. Jane. Det helt store sp√łrgsm√•l, inden jeg satte mig til rette i biografs√¶det, var derfor, om Exodus skulle tilf√łjes til listen over Ridley Scotts mesterv√¶rker eller makv√¶rker.

Fox Film
Mens kvaliteten af filmen var det helt store sp√łrgsm√•lstegn, s√• var handlingen omvendt skrevet i sten. Den er stort set, som vi kender det fra Cecil B. DeMilles De ti bud, tegnefilmen Prinsen af Egypten og de snart utallige filmatiseringer af Anden Mosebog: Moses f√•r af Gud besked p√• at lede de hebraiske slaver ud af Egypten, hvilket f√łrer til en magtkamp mellem Moses og hans fosterbror, faraoen Ramses.

Det er dog ikke, fordi Ridley Scott ikke tager sig nogen kunstneriske friheder. For at g√łre filmen lettere at sluge for ateister har Scott nemlig fors√łgt at inkludere logiske forklaringer p√• de ellers overmenneskelige begivenheder. S√• hvis man forventer at se Moses kommandere med Det R√łde Hav som en dirigent med et symfoniorkestor, vil man derfor blive skuffet. For inden Moses skal til at krydse Det R√łde Hav, ser man tilf√¶ldigvis et meteornedslag fjernt p√• himlen, hvilket f√łrer til den lave vandstand og en efterf√łlgende tsunami. P√• den m√•de fors√łger Scott at lade h√¶ndelserne v√¶re √•bne for fortolkning. For at fastholde tvetydigheden understreges det ogs√• igen og igen, at Gud, der af uransagelige √•rsager er til stede i form af en m√łgirriterende, surmulende lille britisk dreng, kun kan ses af Moses.

Der er som s√•dan ikke noget galt med at pr√łve at give videnskabelige forklaringer p√• ellers overjordiske begivenheder. Problemet er bare, at helgarderingen er symptomatisk for filmen. Det er, som om Scott har v√¶ret s√• fokuseret p√• at ramme en bred m√•lgruppe, at han har glemt at finde ud af, hvad det er, han rent faktisk vil fort√¶lle. Til at v√¶re et studie af Anden Mosebog er Exodus, trods sine fors√łg p√• videnskabelige forklaringer, for overfladisk. Ligeledes fremst√•r Moses, der spilles af en sj√¶ldent anonym Christian Bale, uden den dybde, som kunne have gjort filmen til et vellykket karakterstudie. Endnu v√¶rre er det med det stjernesp√¶kkede cast, som skal give Bale modspil. Is√¶r Ramses, som spilles af Joel Edgerton, fremst√•r med sin meterlange k√¶leslange s√• rendyrket ond, at det bliver decideret kedeligt.

Fox Film
Exodus fungerer generelt bedst, n√•r den fors√łger at v√¶re en actionfilm. Her kommer Scotts evner som billedmager for alvor til sin ret. At se en endel√łs m√¶ngde af soldater komme ridende i krig med en overv√¶ldende tsunami som bagt√¶ppe er i al sin storsl√•ethed et imponerende syn. Og selvom man kender de ti plager ud og ind, s√• er det stadig sv√¶rt ikke at blive revet med, n√•r de √©n for √©n lammer Egyptens hovedstad. Det er m√•ske letk√łbte point, men det fungerer ikke desto mindre.

I sin iver efter at tilfredsstille alle har Ridley Scott lavet en storfilm, som mere end noget andet savner fokus. Scotts visuelle evner stopper m√•ske nok bibelfilmatiseringen fra at falde fuldst√¶ndig igennem, men det √¶ndrer ikke p√•, at Exodus trods f√• medrivende sekvenser f√łles flad. At det kun er filmens inkonsekvente brug af alt lige fra amerikanske, britiske og danske accenter, der giver stof til eftertanke, er desv√¶rre meget sigende. Exodus er m√•ske ikke Ridley Scott, n√•r han er v√¶rst. Men det er, n√•r han er mest ligegyldig.

Kommentarsporet med Ridley Scott (og sporadisk med-forfatter Jeffrey Caine) er bestemt ikke kedeligt, men lige som med tekst-sporet, kaldet "The Exodus Historical Guide", h√łrer det til i den t√łrre ende af skalaen. Sobert og seri√łst og ganske d√¶kkende, men ophidsende kan man ikke kalde det.
Så er de ni slettede scener lidt mere spændende, men som helhed er bonusmaterialet tilfredsstilende, idet man klart bliver klogere på filmen ved at bruge ekstra tid på ekstramaterialet.

Vinterbr√łdre7/12
The Square23/11