Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen
Varighed:104 minutter
Instruktør:Peter Strickland

Premieredato:21-05-2015
Sidse Babett KnudsenCynthia
Chiara D'AnnaEvelyn

Kunstfilmens svar på 50 Shades of Grey

At Sidse Babett Knudsen ville f√• hovedrollen i en britisk kunstfilm, kan jeg ikke p√•st√• at have forudset. Men at hele Danmarks tv-statsminister i sin f√łrste udenlandske hovedrolle ligefrem skulle spille en overklasseprofessor med lige dele interesse for S&M og insekter, havde jeg aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig. Men det er ikke desto mindre tilf√¶ldet. Og The Duke of Burgundy er, kan jeg godt afsl√łre, omtrent lige s√• speciel, som den lyder.

Filmens start minder da ogs√• til forveksling om plottet fra en d√•rlig pornofilm. Langt ude i skoven, i en verden fri for m√¶nd, bliver en ung tjenestepige ved navn Evelyn ansat hos den snobbede biologiprofessor Cynthia, som har speciale i insekter. Arbejdet som tjenestepige er dog ikke ordin√¶rt. For Cynthia, hvis pris p√• omhyggelighed er langt ud over det pedantiske, fors√łger at g√łre livet surt for Evelyn. Hun koster rundt med Evelyn som Askepots stedmoder med Askepot og smider demonstrativt sit slikpapir p√• gulvet, s√• Evelyn skal bukke sig ned efter det. Og da Cynthia giver sig til at afstraffe Evelyn fysisk, kan det uundg√•elige ikke udskydes l√¶ngere: De to m√• have hinanden.

Selvom man m√•ske kunne v√¶re fristet til at tro det, s√• bliver det ikke starten p√• et S&M-nirvana. For ligesom alle andre forhold er dette specielle bekendtskab heller ikke uproblematisk, og for Cynthia bliver det hurtigt repetitivt at misbruge Evelyn. Det er med andre ord ikke husmoderporno, men en alternativ skildring af parforholdets trivialiteter, engelske Peter Strickland fors√łger sig med.
At der er tale om en kunstfilm ses da ogs√• p√• stilen, som bedst kan beskrives som dv√¶lende og behersket. Det kommer m√•ske tydeligst til udtryk i filmens sexscener, der hverken er eksplicitte eller synderligt berusende. I stedet er det dialogen, som f√•r plads. Den er til geng√¶ld ofte forfriskende sorthumoristisk og kan i hvert fald ikke klandres for at v√¶re mond√¶n. Bare tag scenen, hvor den, tilsyneladende, lokale sexm√łbelsnedker kommer p√• bes√łg og fort√¶ller om sortimentet over en kop kaffe. "Would a human toilet be a suitable compromise?", sp√łrger hun, uden der fortr√¶kkes en mine. Tak for kaffe.

Nogen komedie er The Duke of Burgundy dog ikke. Den vil nemlig f√łrst og fremmest v√¶re kunstnerisk, og flere gange undervejs brydes filmen da ogs√• op af surrealistiske sekvenser. Men pr√¶cis hvorfor Strickland v√¶lger at fylde l√¶rredet med urov√¶kkende natsv√¶rmere, har jeg sv√¶rt ved at gennemskue. For selvom det ser flot ud og m√•ske kan tolkes som en understregning af forholdets sp√¶ndinger, s√• virkede det for mig p√•taget.
Isoleret set har Peter Stricklands film mange velkomponerede delelementer. Dette er Sidse Babett Knudsens fornemme præstation som sårbar dominatrix og den absurde humor, der fungerer som afbræk fra det langsommelige tempo, gode eksempler på. Strickland har i det hele taget styr på sine virkemidler. Men præcis hvad det er, filmen vil, har jeg svært ved at se. Derfor ender det fascinerende anderledes bekendtskab mest af alt som en frustrerende kunstfilm, der lidt for ofte er mærkelig for mærkelighedens skyld.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8