Instruktør:Samanou Acheche Sahlstrøm

Premieredato:21-05-2015
Lisa CarlehedMaria
Peter PlaugborgNiels
Johanna WokalekJulia

Den planlagte død

Franskfødte Samanou Acheche Sahlstrøm debuterer overbevisende med I dine hænder, der er en del af støtteordningen New Danish Screen, som netop holder hånden under unge talenter, der har brug for den altafgørende erfaring for at kunne forløse deres talent. Sidste år gav ordningen os Søren Balles Klumpfisken og reelt også den nu premiereaktuelle I dine hænder, men af forskellige årsager er premieren rykket den bedre del af et år, så den først nu får chancen.

Måske er det i sig selv fornuftigt, for den er kommet på afstand af Bille Augusts Stille hjerte som behandlede samme emne, aktiv dødshjælp, og nok er det danske biografpublikum nysgerrigt, men der er trods alt en grænse. Salgstal i Bille August-størrelsen skal man nok ikke gøre sig forhåbninger om, men til gengæld er I dine hænder sig helt egen, og vældig god til det. Centralt står samspillet mellem de to hovedpersoner – sygeplejersken Maria og den døende Niels. Hun er ensom og søgende efter en mening med arbejdet og tilværelsen, han fremstår som et bundrutineret røvhul, hvis udfarende verdenshad dominerer hans liv.

Familien har sagt nej til at hjælpe med hans største ønske – at rejse til Schweiz, hvor aktiv dødshjælp er en lovlig industri, så han kan få fred. Hans krop er i gang med at lukke ned – og nu har han tabt forbindelsen til ikke blot ben, men også kønsdriften. Der er med andre ord kun elendigheden tilbage, og den er Niels helst foruden. Maria beslutter i et øjebliks handlekraft at hjælpe ham med projektet – for under al fjendtligheden ser hun en desperat døende mand, der har brug for hjælp.
Filmen udspiller sig som en rejse ned gennem Europa til den forløsende overmedicinering, hvor Niels fjendtlighed langsomt svinder bort i takt med, at løftet om endelig fred toner frem i horisonten. Det er en i virkeligheden ganske lille fortælling om to menneskers møde helt ude på kanten – og om intensiteten i dødsøjeblikket, når man som i dette tilfælde selv vælger det. Filmen er hverken pro eller mod – det må seeren selv tage stilling til – men den bruger den pludselig sårbarhed i situationen til at skabe et stærkt lille kammerspil.

Der spilles overbevisende af svenske Lisa Carlehed og altid fremragende Peter Plaugborg i de to centrale roller, og deres præstationer står samlet set også stærkere end selve filmen, som sine steder er lidt kantet skruet sammen. Enkelte mellemscener emmer af, at Sahlstrøm har været tæt på Lars von Trier i sine unge år som "småtte" på Zentropa i deres visuelt stringente stil, mens andet skramler lidt mere og minder om, at budgettet har været strakt helt ud for at kunne finansiere optagelser i flere forskellige lande. Men de ydre omstændigheder blegner i det stærke centrale samspil mellem Carlehed og Plaugborg – og selv om billetsalget næppe kommer til at sætte rekorder, så må man håbe, at I dine hænder får en modtagelse, der giver yderligere muligheder for fremover at dyrke videre på det talent et sted mellem kammerspil og kunstfilm, som Sahlstrøm ubestrideligt besidder.

I Syrien21/6

Hvilket skuespillerinde har gæsteoptrådt i tv-serien Friends?