Anmeldt af:Nadia Parbo

Anmeldelsesdato:22-05-2015
Kristen StewartCole
Peyman MoaadiAli
John Carroll LynchColonel Drummond
Cory Michael SmithBergen

Bella i Guantanamo Bay

Der er noget sært i at se en skuespiller fra en velkendt film-franchise være med i noget andet. Noget mere seriøst. Noget bedre. Skuespilleren der denne gang er tale om, er selvfølgelig Kristen Stewart, som alverdens biografgængere (og teenagepiger) kender som Bella, der ikke kan vælge mellem Edward og Jacob. Det er dejligt at se Stewart i en anderledes – og anderledes god – film, der også er med til at give et fascinerende indblik i dagligdagen på et af verdens mest berygtede og isolerede steder.

Filmbazar
Som et teaterstykke bevæger Camp X-Ray sig langsomt ind i historien om Cole, der netop er indtrådt i dagligdagen på Guantanamo Bay. Det er hårde odds, men selvom Cole er en kvinde, vil hun ikke lade dette faktum stå i vejen for sin militære indsats. Her kommer det ene af de to store temaer til at indtræde i filmen. Feminisme er et hedt emne i disse tider og Camp X-Ray er med til at give sin stemme. Nogle soldaters overlegne syn på mere feminine skabninger er nemlig en del af dagligdagen som kvindelig soldat. Især når man arbejder et sted, hvor de tilbageholdte er af arabisk religion og afstamning og hvor kvinder skal streges ud fra aviser, før det er forsvarligt at lade de tilbageholdte læse dem.

Ja, faktisk tager temaet om netop sexisme på Guantanamo Bay så meget plads, at der i starten slet ikke er plads til den historie, som Camp X-Ray helst vil fortælle: Historien om et umage venskab mellem Cole og Ali, en af de indsatte, som måske, måske ikke, er en uskyldig mand. Der bliver sagt, at de tilbageholdte ikke kan lide kvinder, men vagterne har også deres problemer med det svage køn og til sidst begynder paradokset at vise sig: Tilbageholdte Ali begynder hurtigt at virke mere menneskelig end selve vagterne. I det mindste vil han hellere tale om Harry Potter end nedgøre og flirte med Cole på grund af hendes kropsbygning.

Filmbazar
Camp X-Ray er en god film om livet på Guantanamo Bay, et sted der sjældent bliver berørt af offentligheden og derfor er tildækket af hemmelighed. Det i sig selv gør Camp X-Ray til en interessant film. At den glemmer sit eget tema om et umage venskab til fordel for det mere konventionelle om sexisme i militæret er en skam, men Camp X-Ray er stadig en film, der går tættere på end de fleste andre.

Et lille billedgalleri og nogle trailers udgør udgivelsens ekstramateriale.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7