Anmeldelsesdato:05-06-2015
Emma StoneSam
Zach GalifianakisJake
Naomi WattsLesley
Andrea RiseboroughLaura
Merritt WeverAnnie

Deroutens nerv√łse trommesolo

Det er vigtigt at lege. Fra de f√łrste skridt og til det sidste √•ndedrag er legen det frirum, der giver os energi til i √łvrigt at leve livet. Det g√¶lder ogs√• i filmens verden, hvor man kan lave nok s√• mange velkomponerede og overlegent udf√łrte mesterv√¶rker, men aldrig m√• glemme en gang i mellem blot at lege. Og hvis dem, der leger, er tilstr√¶kkeligt dygtige og kreative, s√• kan legen g√• hen og blive decideret forf√łrende.

Fox Film
Det sker i den ellers s√• alvorstunge Alejandro G. I√Ī√°rritus drilske og morsomme Birdman, hvor vi f√łlger en tidligere superhelteskuespillers fors√łg p√• at genfinde en anelse professionel v√¶rdighed. Han spilles af den tidligere Batman-skuespiller Michael Keaton, som med rollen har f√•et et utal af prisnomineringer og dermed ‚Äď endelig ‚Äď har vundet professionel anerkendelse. Jo, tak ‚Äď referencerne ind og ud af filmens univers st√•r i k√ł.

Riggan havde sin storhedstid mange √•r tilbage i rollen som den vingede superhelt Birdman. Nu sidder han ‚Äď fyrre, fed og f√¶rdig ‚Äď p√• et lille teater i New York, hvor han er producent, instrukt√łr og hovedrolleindehaver i en Raymond Carver-ops√¶tning, som skal f√• folk til at glemme Hollywood-karrieren og genopdage ‚Äôskuespilleren‚Äô inde bag ved. Men det er lettere sagt end gjort, n√•r genopstandelsen konstant forstyrres af en selvoptaget medskuespiller (spillet af den notorisk besv√¶rlige Edward Norton), en datter der netop er kommet ud af rehabilitering ‚Äď og ikke mindst Birdmans tordenr√łst, der stadig sidder i baghovedet.

Fox Film
I√Ī√°rritus portr√¶t af en falleret stjerne, der som en anden Fugl Ph√łnix k√¶mper for endnu en tur mod solen er b√•de tragisk, r√łrende og meget morsomt. Det kunne have v√¶ret et tungt drama fra Broadways indspiste bagside, men forvandles i stedet til en feberdr√łm i komedieform b√•ret af to altafg√łrende mestertr√¶k. Michael Keaton, der vitterlig ikke har haft meget k√łd p√• rollerne siden Tim Burtons to f√łrste Batman-film, er enest√•ende god i den altdominerende hovedrolle ‚Äď og I√Ī√°rritus beslutning om at filme samfulde to timers spilletid som en simuleret ubrudt optagelse (p√• trods af at handlingen udspiller sig over et par uger) kondenserer Riggans tr√¶ngsler og giver filmen en stadigt eskalerende rytme, som kulminerer i en mindev√¶rdig tur p√• tv√¶rs af Times Square.

Birdman er ikke klassisk tung filmkunst, men beviser hvordan man kan n√• samme dybder i skildringen af en personlig deroute og demonstrere samme mesterlige beherskelse af filmmediets muligheder ‚Äď og bevare en legende lethed i udtrykket. Alejandro Gonz√°lez I√Ī√°rritu har p√• magisk vis lagt sin gennemf√łrte, men ogs√• noget tungsindige stil fra 21 Grams og Babel p√• hylden og folder sig ud som en instrukt√łr med s√• stort overskud, at det gennemsyrer b√•de film og det publikum, der b√łr indfinde sig i salen.

(- af LB)

De tre menupunkter i bonussektionen synes m√•ske ikke af meget, men de tre indslag: En samtale mellem Michael Keaton og Alejandro Gonz√°lez I√Ī√°rritu, et kig bag kameraet og et billedgalleri giver faktisk et godt indtryk af hvordan filmen blev til. Materialet virker mere personligt end den slags normalt g√łr og er b√•de nemt og sp√¶ndende at komme igennem. Overv√¶ldende er det ikke, men underholdningsv√¶rdien er i hvert fald i top.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10