Jessica ChastainAnna Morales
David OyelowoD.A. Lawrence
Albert BrooksAndrew Walsh
Alessandro NivolaPeter Forente
Elyes GabelJulian

Det grå grænseland

Blandt de nye amerikanske filmskabere, der har gjort deres entre inden for de sidste par √•r, h√łrer J.C. Chandor til de mere interessante. Med sin debutfilm Margin Call (dk. Giftig viden) i 2011 viste han, at et lille finansdrama b√•de kunne v√¶re et psykologisk studie i menneskelig adf√¶rd og samtidig nervepirrende action, og hvis ikke katastrofedramaet All Is Lost fra 2013, med Robert Redford i 100 minutters sp√¶nding med en enkel replik, cementerede Chandor som mesterlig menneske-observat√łr, s√• b√łr A Most Violent Year i hvert fald g√łre det.

Angel Films
En beskidt metropolis
Igen er det det underspillede drama, der driver historien. Denne gang er vi begravet i dialog, men Chandors sande talent ligger imellem ordene (som han igen selv har skrevet). I det store farvand af indforst√•ede regler og indspiste m√łnstre. Her er vores hovedpersoner et √¶gtepar. De har n√¶sten deres eget sprog og det tager os l√¶nge at opdage hvordan de egentlig er samment√łmret.
Det hele udspiller sig over en kold og v√•d vinter i start-80‚Äôerne i New York City. Langt inden Guiliani var kommet til og havde ryddet godt ud i byen. Selv fors√łger Abel & Anna Morales at rykke op i oliebranchen, men deres ellers succesrige fremgang hindres af konstante overfald p√• deres chauff√łrer, og det koster naturligvis at f√• stj√•let tusindvis af liter olie hver gang. Og midt i denne utryghed fors√łger de samtidig at k√łbe et stykke centralt placeret jord, der vil koste dem hele deres opsparing. Det hele lugter langt v√¶k af tragedie, og bare for at g√łre hele situationen langt sjovere er statsadvokaten efter dem p√• grund af en formodning om svindel og korruption.

Hvornår knækker man?
A Most Violent Year handler basalt om en mand med en deadline. En mand, der insisterer p√• et g√łre ‚ÄĚdet mest rigtige‚ÄĚ og ikke ende som gangster. Abel Morales har tilsyneladende overtager svigerfarens forretning men ikke dennes l√łse tilgang til sjusk og snyderier, s√• da alt ramler, og han pludselig kun har tre dage til at fremskaffe en meget stor pose penge for at sikre sin families fremtid, s√• skulle man tro at tingene ville √¶ndre sig. Mens Abel Morales presses mere og mere lader hans moral til at forblive fastl√•st inden for etikkens rene rammer, men kan han blive p√• den rigtige side af sine fine gr√¶nser?

Angel Films
Nærværende og intenst underspillet
Dette er bestemt ikke en film, der vil appellere til det ut√•lmodige publikum. Den tager sig sin tid. Det ligner mest af alt noget Sidney Lumet kunne have lavet tilbage i 70‚Äôerne. Samme slidte og faldef√¶rdige storbystemning kombineret med Chandors n√•del√łse greb om sine figurer, g√łr A Most Violent Year til en interessant lille film om en desperat mand. Uden nogen store armbev√¶gelser og med solid sans for opbygning og organisk udvikling er dramaet et dv√¶lende studie i menneskelig natur. Oscar Isaac og Jessica Chastain er ogs√• begge eminente i de to hovedroller; og man efterlades derfor med en f√łlelsen af pseudo-dokumentarisme mens man f√łlger dramaet. J.C. Chandor har med kun tre spillefilm besteget pladsen som fremragende afvikler af det elegante menneskeportr√¶t, og endelig f√•r en af hans film dansk biografpremiere. Desv√¶rre er A Most Violent Year ikke den slags, der tiltr√¶kker masserne, men omvendt g√łr den massivt indtryk, s√• jeg h√•ber personligt, at hans mange n√¶ste film f√•r en chance for at blive set, sanset og oplevet p√• et stort l√¶rred, hvor dramaet virkelig kan omslutte en.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9