Jessica ChastainAnna Morales
David OyelowoD.A. Lawrence
Albert BrooksAndrew Walsh
Alessandro NivolaPeter Forente
Elyes GabelJulian

Det grå grænseland

Blandt de nye amerikanske filmskabere, der har gjort deres entre inden for de sidste par år, hører J.C. Chandor til de mere interessante. Med sin debutfilm Margin Call (dk. Giftig viden) i 2011 viste han, at et lille finansdrama både kunne være et psykologisk studie i menneskelig adfærd og samtidig nervepirrende action, og hvis ikke katastrofedramaet All Is Lost fra 2013, med Robert Redford i 100 minutters spænding med en enkel replik, cementerede Chandor som mesterlig menneske-observatør, så bør A Most Violent Year i hvert fald gøre det.

Angel Films
En beskidt metropolis
Igen er det det underspillede drama, der driver historien. Denne gang er vi begravet i dialog, men Chandors sande talent ligger imellem ordene (som han igen selv har skrevet). I det store farvand af indforståede regler og indspiste mønstre. Her er vores hovedpersoner et ægtepar. De har næsten deres eget sprog og det tager os længe at opdage hvordan de egentlig er sammentømret.
Det hele udspiller sig over en kold og våd vinter i start-80’erne i New York City. Langt inden Guiliani var kommet til og havde ryddet godt ud i byen. Selv forsøger Abel & Anna Morales at rykke op i oliebranchen, men deres ellers succesrige fremgang hindres af konstante overfald på deres chauffører, og det koster naturligvis at få stjålet tusindvis af liter olie hver gang. Og midt i denne utryghed forsøger de samtidig at købe et stykke centralt placeret jord, der vil koste dem hele deres opsparing. Det hele lugter langt væk af tragedie, og bare for at gøre hele situationen langt sjovere er statsadvokaten efter dem på grund af en formodning om svindel og korruption.

Hvornår knækker man?
A Most Violent Year handler basalt om en mand med en deadline. En mand, der insisterer på et gøre ”det mest rigtige” og ikke ende som gangster. Abel Morales har tilsyneladende overtager svigerfarens forretning men ikke dennes løse tilgang til sjusk og snyderier, så da alt ramler, og han pludselig kun har tre dage til at fremskaffe en meget stor pose penge for at sikre sin families fremtid, så skulle man tro at tingene ville ændre sig. Mens Abel Morales presses mere og mere lader hans moral til at forblive fastlåst inden for etikkens rene rammer, men kan han blive på den rigtige side af sine fine grænser?

Angel Films
Nærværende og intenst underspillet
Dette er bestemt ikke en film, der vil appellere til det utålmodige publikum. Den tager sig sin tid. Det ligner mest af alt noget Sidney Lumet kunne have lavet tilbage i 70’erne. Samme slidte og faldefærdige storbystemning kombineret med Chandors nådeløse greb om sine figurer, gør A Most Violent Year til en interessant lille film om en desperat mand. Uden nogen store armbevægelser og med solid sans for opbygning og organisk udvikling er dramaet et dvælende studie i menneskelig natur. Oscar Isaac og Jessica Chastain er også begge eminente i de to hovedroller; og man efterlades derfor med en følelsen af pseudo-dokumentarisme mens man følger dramaet. J.C. Chandor har med kun tre spillefilm besteget pladsen som fremragende afvikler af det elegante menneskeportræt, og endelig får en af hans film dansk biografpremiere. Desværre er A Most Violent Year ikke den slags, der tiltrækker masserne, men omvendt gør den massivt indtryk, så jeg håber personligt, at hans mange næste film får en chance for at blive set, sanset og oplevet på et stort lærred, hvor dramaet virkelig kan omslutte en.

The Square23/11

Hvilken svensker spiller over for Sidse Babett Knudsen i Se til venstre, der er en svensker?