Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen

Lembit UlfsakIvo
Elmo N√ľganenMargus
Giorgi NakashidzeAhmed
Misha MeskhiNiko
Raivo Trass Juhan

Fra fjendskab til venskab

Du kender m√•ske til historien om de tyske og britiske soldater, der en juleaften under 1. Verdenskrig for en stund lagde strids√łksen p√• hylden for at udveksle julesalmer og spille fodbold. Den begivenhed er for l√¶ngst fastt√łmret i historieb√łgerne som det perfekte eksempel p√•, at selv de v√¶rste fjender ikke er s√• forskellige, n√•r det kommer til stykket. Denne medmenneskelige tankegang har georgiske Zaza Urushadze taget op igen med Mandariner, der dog ikke foreg√•r i 1. Verdenskrigs skyttegrave, men i en lille, isoleret landsby i Kaukasus-bjergene.

Miracle Film
Krig er der dog ogs√• omdrejningspunktet i Mandariner. √Öret er 1992, og vi befinder os i provinsen Abkhasien, hvor abkhaserne med hj√¶lp fra russerne fors√łger at l√łsrive sig fra Georgien. Netop derfor har alle landsbyens indbyggere forladt det krigsplagede omr√•de. Eller det vil sige: Alle p√• n√¶r to. For Ivo, der for l√¶ngst har n√•et pensionsalderen, har intet √łnske om at vende tilbage til sit hjemland, Estland. I stedet bruger han tiden i sit lille, ydmyge v√¶rksted p√• at lave lave mandarinkasser til vennen og naboen Margus, der ejer en mandarinplantage. Mens samfundet omkring dem er i opr√łr, forts√¶tter de to ufortr√łdent deres ydmyge tilv√¶relse.

Men omverdenen vil dem anderledes. For da de to √¶ldre herrer finder to s√•rede soldater med hver sit tilh√łrsforhold, er de ikke bare n√łdt til at pleje deres s√•r: De m√• ogs√• s√łrge for, at de to fjender ikke dr√¶ber hinanden. Det lyder m√•ske dramatisk, men det er det i og for sig ikke. Konflikten mellem de to s√•rede soldater minder nemlig mere end noget andet om at se to fork√¶lede teenagere sk√¶ndes. I den sammenh√¶ng indtager den gr√•sk√¶ggede Ivo rollen som den fornuftige og autorit√¶re fadefigur, der i en bel√¶rende tone maner til ro.

Miracle Film
Isoleret set er Ivos pacifistiske ord m√•ske nok en anelse naive, men Lembit Ulfsak, som spiller Ivo, besidder med sit hvide fuldsk√¶g en autoritet og en ro, der giver det humanistiske budskab ekstra gennemslagskraft. At Mandariner aldrig forhaster sig, men giver sig tid til at fort√¶lle sin historie skal i den forbindelse heller ikke undervurderes. De lange, rolige indstillinger g√łr nemlig, at man lige s√• stille, n√¶sten uden at bem√¶rke det, begynder at holde af samtlige fire hovedpersoner i filmen, der ogs√• selv udvikler et t√¶t venskab.

Mandariner er p√• mange m√•der en simpel og uoriginal film. For fort√¶llingen om to fjender, der l√¶gger stridighederne bag sig og indser, at de ikke er s√• forskellige som s√•, er set mange gange f√łr. Heldigvis besidder den estisk-georgiske antikrigsfilm en oprigtighed og omhyggelighed, der gjorde, at jeg ogs√• denne gang overgav mig til det dybt sympatiske, men ogs√• noget simplistiske budskab.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5