Instruktør:Hafsteinn Gunnar Sigurðsson

Premieredato:11-06-2015
Björn ThorsHugi
Nanna Kristín Magnúsdóttir
Helgi Björnsson

I ly af fjeldet

Der er noget vejrbidt over islandsk humor, som ofte kommer til udtryk i deres filmiske fortællinger. En stille, underspillet og ofte tungsindig morskab, der leveres knastørt, næsten modvilligt, men som rammer dybt og godt, når den virker. Den er der eksempler på i historien fra det knapt så parisiske nord, hvor vores hovedperson Hugi henslæber tilværelsen i slut-30’erne som skolelærer i en lille flække i ly af et mægtigt fjeld.

41shadows
Hugi har forladt det pulserende storbyliv forstår vi undervejs, fordi alkoholen fik for godt tag i ham, især efter bruddet fra en ekskæreste, der tog til Portugal for at finde sig selv. Derfor er han rykket i ly for fristelserne spærret inde i mikrosamfundet mellem hav og klippe, og her går han i filmens begyndelse ind i en sommerferie uden noget at tage sig til. Hans bedste ven er knægten Albert, hvis mor netop har slået op med ham – og hans fundament i tilværelsen er de faste AA-møder, hvor byens tre alkoholikere mødes uden skyggen af reel anonymitet. Gruppen består af Alberts biologiske far – og Alberts morfar!

Hugis liv bliver slået ud af kurs, da hans far pludselig melder sin ankomst. Stor og buldrende er han landet fra en karriere som barejer i Thailand – med øldåser på slæb og en vindende personlig, der kan lægge hvad som helst ned, rider han ind i Hugis stillestående tilværelse og udgør pludselig både en trussel og en mulighed for vores livstrætte skolelærer. For er det meningen, at man skal hensygne mindre end halvvejs gennem livet – eller har man måske bare brug for en ny kickstart?

41shadows
Hafsteinn Gunnar Sigurðsson har drejet en underfundig og tålmodig film. Som stilgreb trækker han filmen helt ned i det tempo, som Hugis liv udspiller sig i, og mens det passer vældig fint til emnet og faktisk giver filmens et harmonisk udtryk, så vil det også være en udfordring for nogle. Det går langsomt, hvis det ikke ligefrem går i stå, men situationerne undervejs rummer så mange fine og urkomiske optrin, at der er rigeligt med grin gemt. Som når Alberts mor slår op med Hugi i de minutter, hvor han prøver at få vejret efter en lang løbetur, eller når faderens forfaldne verdensmand forsøger på en og samme gang at imponere sin date og slippe for regningen ved at tale thailandsk med serveringsdamen på den lokale thai-restaurant. Det er sørgmodigt morsomt og godt iscenesat.

Til gengæld kunne man godt savne lidt mere originalt kød på figurerne, for når den islandske vejrbidte humor er klinget af, så er der reelt ikke noget nyt på historien om et skvat, som bliver tvunget til at tage sig sammen fordi noget udefrakommende rykker ved hans tilværelse. Paris of the North vinder på sin stille charme – og hvis man holder af det islandske sindelag, så er turen nordpå så afgjort værd at tage.

Hvilken filmfigur er Paul Newman blevet Oscar-nomineret for to gange?