Anmeldelsesdato:09-06-2015
Aleksey SerebryakovKolja
Elena LyadovaLilya
Vladimir VdovichenkovDmitriy Seleznyov
Roman MadyanovVadim
Sergey PokhodaevRoma

Den dæmoniske statsmagt

P√• den afsidesliggende Kolahalv√ł i det nordlige Rusland befinder den midaldrende Kolja (Aleksey Serebryakov) sig midt i en sansel√łs vodkarus, der g√łr, at han ikke kan kende forskel p√• stjernerne p√• himlen og stenene p√• jorden. Scenen er h√•ndplukket fra Andrey Zvyagintsevs mesterlige film Leviathan, der fortjent vandt manuskriptprisen i Cannes i 2014. Leviathan er en film, der tager livtag med tilv√¶relsens store eksistentielle sp√łrgsm√•l og samtidig serverer sin historie i et stilsikkert og meditativt filmsprog. Selvom filmen foreg√•r milevidt fra Kremls mure, s√• kan der ikke v√¶re tvivl om, at der tale om en s√łnderlemmende kritik af det moderne Rusland og Putins regimente. Derudover er filmen et suver√¶nt studie og en rejse ind i det menneskelige sind og v√¶ren i form af drifter, korruption, beg√¶r, storhedsvanvid, k√¶rlighed, h√¶vn, uretf√¶rdighed, selvmord, magt og √•ndsforstokkelse.

Camera Film
Attraktiv grund
Leviathan er forholdsvis enkel i sin handling. Filmen kredser om Kolja, der bor sammen med sin unge kone Lilja (Elena Lyadova) og s√łnnen Roma (Sergey Pokhodaev) fra et tidligere √¶gteskab. Sammen driver de et autov√¶rksted p√• den smukke Kolahalv√ł. Koljas hus ligger uheldigvis p√• en meget attraktiv grund, som den korrupte borgmester Vadim (Roman Madyanov) gerne vil have fingre i. Han ser derfor sit snit til at benytte juridiske spidsfindigheder til at aftvinge Kolja grunden. Kolja kontakter dog sin gamle soldaterkammerat Dimitri (Vladimir Vdovichenkov), der nu er advokat og har lovet at vende sagen til Koljas fordel.

Skumringscener og natursceneri
Leviathan er ikke blot medrivende socialrealistisk drama, men desuden en ætsende og latent kritik af det moderne Rusland. Handlingsmæssigt er filmen konstant overraskende uden at ty til pauvre dramatiske optrin. Derimod lader den langsomt plottet udfolde og karakterernes psykologi blotlægge. I begyndelsen af filmen er tilskueren således intetanende om, hvad det hele drejer sig om. De monumentale naturoptagelser henrykker dog tilskueren og giver et vink om, at et storslået drama er i vente. Takket være fotografen Mikhail Krichmans widescreenpanorama fungerer naturen faktisk som en dynamisk og bjergtagende medspiller. I næsten alle scener udsættes tilskueren således for tindrende smukke skumringscener og rå natursceneri.

Camera Film
Moralsk imperativ
Titlen p√• filmen hentyder formentlig til det gammeltestamentelige monster Leviathan, som den britiske 1600-tals filosof Thomas Hobbes kl√łgtigt har benyttet i sin beskrivelse af den formynderiske og d√¶moniske statsmagt. I Leviathan er det netop magtens korrumperende v√¶sen, der spiller en central rolle. Den utilregnelige og megalomane borgmester Vadim er selve sindbilledet p√• denne livsverden, hvor magt og penge fuldst√¶ndig overtrumfer ethvert moralsk imperativ. En anden mere perifer, men symbolsk karakter er byens salvelsesfulde og skinhellige pr√¶st. S√łndag efter s√łndag pr√¶diker han lov og ret, men vender det blinde √łje til og ser ikke, hvad der sker i sit eget sogn.

Spagfærdig og tvetydig
Som naturen tydeligt bevidner, s√• skildrer Leviathan udsatte mennesker i en r√• og barsk verden. Det klare og skarpe lys p√• Kolahalv√łen st√•r i sk√¶rende kontrast til karakterernes f√łlelsesliv. I flere scener er det s√•ledes blot kropssproget og spagf√¶rdige replikker, der giver et lidt tvetydigt indtryk af deres tanker og motiver. N√•r karaktererne endelig udtrykker sig, er replikkerne sylespidse som en ragekniv, mens deres vejrbidte ansigter vidner om livets sk√•nselsl√łse realiteter. Kolja har mange lighedstr√¶k med den bibelske figur Job. Ligesom Job er Kolja fanget i sin tvivl p√• sig selv og Gud. I en slags forst√•elig hybris tror Kolja, at han kan overvinde den nederdr√¶gtige borgmester, men hans livskamp f√•r fatale konsekvenser.

Naturlig arvtager
Det er n√¶rmest en g√•de, hvordan en film som Leviathan overhovedet har kunnet passere gennem censuren i Rusland og endda blive landets officielle Oscar-kandidat. Efter The Return retm√¶ssigt vandt Den Gyldne L√łve i Venedig tilbage i 2003, s√• mange Zvyagintsev som den naturlige arvtager til geniet Andrei Tarkovsky, som i sin tid var tvunget til at instruere sine sidste film i eksil. Samme sk√¶bne kan meget vel overg√• Zvyagintsev, hvis film ikke lader tvivl om dennes st√•sted i forhold til det moderne Rusland og dets magthavere. Som Tarkovsky besidder Zvyagintsev en magel√łs evne til at f√• √¶stetik og tematik til at g√• op i en h√łjere enhed. I Leviathan skildres s√•ledes menneskets v√¶rste egenskaber i et pr√¶gtigt billedsprog. Det ville lune, hvis Leviathan vandt en Oscar i for√•ret. Det er nemlig tale om et ildevarslende og misantropisk mesterv√¶rk.

Der er intet ekstramateriale med på dvd-udgivelsen.

Hvilket dyr optræder IKKE i Disneys tegnefilm Junglebogen?