Andrew ScottGethin
Bill NighyCliff
Imelda StauntonHefina
Dominic WestJonathan
Paddy ConsidineDai

Solidaritet på tværs

Engelsk film har altid stået stærkt i den socialrealistiske genre og med film som Billy Elliot og Brassed Off blev socialrealismen forklædt som komedie med et tydeligt musikalsk islæt. Begge disse film tog udgangspunkt i konsekvenserne af den ét år lange strejke i de britiske kulminer i midt-80’erne, hvor minearbejderne og deres fagforening forsøgte at holde stand mod Margaret Thatchers indædte kamp for at få brudt fagforeningernes magt i de britiske samfund. Strejken ramte mange småsamfund, som var bundet helt og aldeles op på den lokale mine, og desperationen blandt de stolte mænd steg.

Camera Film
Premiereaktuelle Pride benytter samme bagtæppe, men har så afgjort fundet den mest usandsynlige og samtidig ganske sandfærdige vinkel på den sorte krise i Englands historie, for sideløbende med minearbejdernes kamp, gik homoseksuelle aktivister på brigaderne for deres rettigheder i London, hvor Gay Pride-paraden var det årlige højdepunkt i en tid, hvor de ellers var under pres fra magthaverne. Mark Ashton, en ung ledertype indser pludselig den uventede sammenhæng – både de homoseksuelle og minearbejderne bliver forfulgt af regering og politi – og han slår fast, at i solidaritetens navn må man stå sammen. Så han stifter LGSM (Lesbians and Gays Support the Miners) og indsamler store beløb til de trængte minearbejdere.

Den lille by Dulais i Wales og dens befolkning modtager LGSMs donation. Den aktive London-gruppe bliver hurtigt de største donorer til Dulais’ befolkning, og den slags afføder naturligvis et besøg. Hele filmens spændingsfelt er bygget op om det umage møde, hvor en ganske lille gruppe fra Dulais inviterer deres donorer på besøg – og hvor LGSM triller af sted i en slidt bus fra London og ud til det vindblæste minemiljø, hvor deres kulørte indslag først resulterer i blank afvisning fra de strejkeramte mænd – og siden til en form for accept, hvor kun de mest rabiate fastholder modstanden mod de mange penge og deres bagmænd. Modsætninger mødes med alle de klichéer, der flyder i kølvandet på den overskrift – lige fra pæne arbejderfruer, der skal på hardcore homo-natklub i London, og til den skulende minemænd, som må se bøsserne indtage dansegulvet og sætte sus i deres kvinders skørter. Ikke meget overrasker.

Camera Film
Der er vitterlig ikke meget godt i historien, som fortæller den uvirkelige sande historie med højt tempo og ditto humør. Strejken gør aldrig rigtigt ondt på beboerne i Dulais og chikanen mod det homoseksuelle miljø i London bliver aldrig helt grel – og begge dele var bestemt ikke for børn i virkeligheden. Men man tilgiver meget, når latteren ruller og de medvirkendes energi smitter. Fra den gamle garde dukker Bill Nighy op i en fin og meget nedtonet rolle som agtværdig minearbejder, mens Imelda Staunton giver den gas som ildsjælen i lokalsamfundet. Og på London-siden brænder Andrew Scott, som man lærte at kende som Dr. Moriarty i tv-serien Sherlock, decideret igennem som boghandleren, hvis butik bliver kampagnekontor for LGSM-bevægelsen.

I front som Mark strutter Ben Schnetzer af al den energi, der skal til for ikke bare at se ligheden mellem de to udstødte fraktioners situation, men i lige så høj grad at gennemføre det dybt solidariske projekt, der kulminerede ved Gay Pride-marchen i London i 1985, hvor busfulde af minearbejdere (der kort forinden havde givet op og var mødt på arbejde igen) troppede op for at returnere støtten. Man kunne sagtens have lavet en mere alvorlig film om det samme emne, men på sin egen vis passer den lette, lidt behagesyge tilgang emnet ganske flot. Godt humør bliver man i hvert i af at få fortalt historien bag den usædvanlige march – og godt humør skal man ikke altid kimse af.

Hvem er det Kirsten Lehfeldt mindeværdigt serverer 'røde pølser i kartoffelmos' for i Flamberede hjerter?