Anmeldelsesdato:23-06-2015
Viola Davis
William Mapother
Holt McCallany
John Ortiz
Wei Tang

Hårdkogt hacker-action

En af de mest indflydelsesrige amerikanske filmskabere i nyere tid, Michael Mann, har siden gennembruddet som producer med 80‚Äôer TV-serien Miami-patruljen, v√¶ret indbegrebet af stiliseret neo noir. Siden da har han ogs√• beg√•et sig som instrukt√łr, med bl.a. Heat p√• samvittigheden. Manns perfektionisme som kompromis h√•ndv√¶rker har altid v√¶ret p√• et h√łjt niveau. Dog har det knebet med en virkeligt god film siden The Insider, fra 1999. Seneste skud p√• stammen, Blackhat, beviser imidlertid at den 71-√•rige veteran stadig kan beg√• sig i den absolutte Hollywood-elite.

Da et atomkraftv√¶rk i Hongkong n√¶sten nedsmelter, samt priser p√• vareb√łrsen p√• Wall Street pludseligt bliver sat kunstigt i vejret, g√•r det hurtigt op for b√•de de kinesiske og amerikanske myndigheder: Begge nationer er blevet udsat for grov hacking. Dette f√łrer til et umage samarbejde mellem efterretningstjenester fra de to supermagter. Kravet fra det kinesiske cyberforsvar er, at den f√¶ngslede tophacker, Nicholas Hathaway (Chris Hemsworth), bliver l√łsladt til at v√¶re del af et internationalt hold af agenter. Det viser sig at Hathaway & Co st√•r overfor cyberterrorister, hvis motiver ikke er helt klare.

Komplekse dobbeltspil, h√•rdkogte antihelte og medrivende action. Michael Manns karakteristiske √¶stetik og tematik har ikke √¶ndret sig synderligt siden instrukt√łrdebuten Thief fra 1981. Det til trods, imponerer den rutinerede instrukt√łr anno 2015 med s√• h√łj filmteknisk kvalitet og intensitet, en lang r√¶kke yngre instrukt√łrer kunne tage endnu mere ved l√¶re af mesteren.
Natten i storbyen har altid v√¶ret et af Manns varem√¶rker. Kontrasten mellem ugennemskueligt m√łrke, badet i skingre neonreklamer, er samtidig en fremstilling og udvanding af den evige kamp mellem kriminalitet og myndighederne. Intet er enten eller. Mennesker er komplekse og sammensatte, drevet af dobbelttydige motiver. Pr√¶cis som Hathaway og agenterne. For hvad pr√¶cis √łnsker den udspekulerede hacker, hvor langt har han t√¶nkt sig at g√•, for at opn√• d√©t? Og vil myndighederne bryde egne love, for at fange hackeren?

Chris Hemsworth fremstår som et underligt valg, som genial superhacker der slår på tæven, omend det er forfriskende at se den gæve australier som andet end Marvels Thor. Blackhat byder egentlig ikke på de store overvejelser omkring cyberkriminalitet. Hacking er blot et virkemiddel, for at afstemme en traditionel Michael Mann fortælling i nutidige rammer. Originalt eller ej, så fungerer filmen suverænt som episk actionthriller. Old school actionsekvenser, forrygende dialog krydret med skæv humoristisk sans og ikke mindst behændig sammensmeltning af knivskarp klipning og eminent kameraarbejde.
Tak for diske op med en god film, Michael Mann. Det har været savnet.

De tre featuretter, der g√• bag om processen med at lave filmen, er alle meget seri√łse. P√• henholdsvis 13, 9 og 17 minutter syner de m√•ske ikke af meget, men vi f√•r megen information gennem de 39 minutter. Sagligt og dybdeg√•ende, men ogs√• lidt til den t√łrre side.

Hvilken af følgende film er ikke instrueret af Russ Meyer?