Taron EgertonEdward Brittain
Colin MorganVictor Richardson
Dominic WestMr. Brittain
Emily WatsonMrs. Brittain
Kit HaringtonRoland Leighton

Den tabte ungdom

Vera Brittain er et markant navn i britisk kvindehistorie, fordi hun som ganske ung skilte sig ud fra normerne og insisterede på at få lov til at tage eksamen fra universitetet i Oxford. En disciplin, der så afgjort var forbeholdt mændene på randen af første verdenskrig, men Vera fik sin vilje, blot for at se verdenskrigen erobre ikke blot overskrifter, men også hele hendes liv efterhånden som mændene omkring hende satte alt på spil.

Hendes erindringer udgivet under titlen "Testament of Youth" hører til blandt de prominente skildringer af livet på hjemmefronten under den altødelæggende krig, som i løbet af 4 år udryddede en ungdomsgeneration i Europa. Hendes historie var ikke unik som sådan, men skildringen ramte præcist tonen af et samfund, som var på vej ind i en moderne tid med swing i musikken og små brudflader i de normbunde livsmønstre, inden det bev lammet af den konflikt, der startede med et skud i Sarajevo.

Vi møder Vera, da hun holder sommer på familiens landsted sammen med sin bror og hans venner. Hun har et godt øje til Victor, men det blot indtil den fascinerende Roland ankommer. Han formår at spille op til den energiske Vera og ikke mindst forstå hendes drivkraft, som forbyder hende blot at indtage rollen som søster og snart kvinde i det mandsdominerede samfund.

Vera fik efter nogen tids plagen sin plads til eksamen og imponerede – trods alt – den strenge kvindelige lærer, men krigens rædsler gjorde indtryk på den unge pige, og hun valgte at lægge den akademiske karriere på hylden for at hellige sig sygeplejerskegerningen og gøre sit for fædrelandet. Uegennyttigt og et tegn på den selvstændighed, som kom til at præge hendes liv fremover.

At Testament of Youth nu får premiere i en lang række danske biografer, må være et udtryk for, at den danske investering i produktionen skal udmønte sig i lidt lokal opmærksomhed, for på alle leder og kanter er den et klassisk eksempel på god, solid britisk tv-dramatik. Den er som snydt ud af næsen på de ambitiøse og vellavede tv-serier, som man med jævne mellemrum kan finde på kanaler af mere lødigt og voksent tilsnit, men det er unægtelig sjældent, at de belønnes med biografpremiere. Ikke fordi de er dårlige, men fordi de er svære at sælge.

Det bør også være tilfældet her. Så er Vera Brittain heller ikke et større navn i Danmark – og hendes erindringer er trods alt ikke obligatorisk læsning i skolen, men nu er Testament of Youth så landet. Man savner – på biografens lærred – at den engagerede sig lidt mere i at skildre den krig, der nu engang er så forbandet meget til stede i den unge Veras liv, men vi forlader aldrig formatet (og budgetrammen) for tv-dramatik. Det virker påfaldende nedtonet, næsten provokerende så, og det giver ikke filmen nogen nævneværdig dynamik eller mulighed for at spille med de filmiske muskler.

Der spilles dog godt og overbevisende i den centrale roller, og svenske Alicia Vikander, som vi altid vil hævde at have opfundet gennem En kongelig affære, skælver svært bedårende og hele tiden, mens hendes iltre karakter opbygges og får næring – og mængden af tragedie, som krigen lader skylle ind over hende, når næsten ubærlige højder. Det er en rolle, der er som skabt til Keira Knightley, men omvendt er det også forfriskende at se nyt blod give den et bud. På herresiden spilles der med stiff upper lip og indestængte følelser, klassisk og redeligt.

Og det er præcis, hvad Testament of Youth er i den rutinerede tv-instruktør James Kents hænder. Klassisk, redelig og absolut nydeligt leveret med fokus på de små nuancer og øjebliksbilleder af stemninger – og samtidig virkelig svær at se som andet end god dramatik, der er kommet lidt på afveje i en større biografudgivelse. Dejligt på sin vis, at det sker – men det havde efterladt et større minde i erindringen, hvis historien var blevet forløst i storfilmsformatet, der også kunne have udnyttet de fornemme premiererammer.

I hvilket år er Stanley Kubricks science fiction-klassiker 2001: A Space Odyssey produceret?