Anmeldt af:Signe Mai Søsted

Lou de LaâgeSarah
Isabelle CarréCharlies mor
Claire KeimLaura
Radivoje BukvicCharlies far
Roxane DuranVictoire

Kvindskab, venskab og galskab

Der findes en subgenre, hvis man skal være så frisk at kalde den det, inden for ungdomsfilm, der handler specielt om unge pigers indbyrdes forhold, magtkampe og måder at håndtere det spirende kim til fremtidens voksenliv, som findes inden i enhver teenager. I Danmark har vi i mange år vist gode takter, når det kommer til ikke blot ungdomsfilm, men også den type af samme, hvor pige- og ungkvindelige relationer er omdrejningspunktet. Nils Malmros’ ikoniske Kundskabens træ fra 1981 står for mange nok klarest i bevidstheden, men også moderne klassikere som den mavekrampende modbydelige Råzone (2006) giver et eminent indblik i pigelivet, som det leves inden for venindeskabets mytiske cirkel.

Angel Films
Fransk film er også med fremme, når talen falder på film under ovenstående tema. Sidste år kom den anmelderroste Bande de filles (med den internationale titel Girlhood), og denne sommer er instruktør Mélanie Laurent aktuel med Respire, på dansk omsat til det lidt underfundige Træk vejret.
Filmen handler om den generte og socialt tilbageholdende 17-årige Charlie, den typiske stjerneelev i skolen med et lidt anstrengt familieliv, og venskabet med den nye pige, der starter i hendes klasse; den sensuelle, utilregnelige, erfarne Sarah. Hurtigt bliver de to piger uadskillelige, og Charlie blomstrer op med den nye forbindelse. Men da Sarahs ubekymrede facade begynder at krakelere for at afdække noget langt mere foruroligende, antager de to pigers venskab tillige en skæbnesvangert ildevarslende form.

Karaktererne Charlie og Sarah er yderst troværdige: Har man ikke selv til tider følt eller opført sig som den ene eller den anden af dem, så har man med stor sandsynlighed mødt nogle andre, der gjorde. Usikkerhed, ungdommens tvivlende og famlende natur, men også frisindet og den aldrig fjerne eufori eller befriende latterkrampe er skildret med myriader af nuancer af de to hovedrolleindehavere, Joséphine Japy og Lou de Laâge. Deres sartfranske og naturligt yndige skikkelser understreges desuden af en smuk billedside rig på solmættet fotografering af franske kornmarker og kridhvide strande.
Mest interessant er dog næsten beskæringen af filmens billeder, der ofte er skæv eller nærmest ufuldstændig forstået således, at mange billeder kun viser et udsnit af en given scene, ofte fra et utraditionelt perspektiv. Filmning af fødder, rygge, baghoveder franarrer seeren muligheden for at aflæse karakterernes ansigter, deres mimik og gestik, og lader derved i ekstra grad en del af dialogen op til den enkeltes fortolkning. Stilen minder meget om den, man finder i svenske Ruben Östlunds eminente De ufrivillige, et værk, der ligeledes benytter det begrænsede billede som virkemiddel.

Angel Films
Træk vejret refererer til Charlies astmatiske tilstand, noget, man som publikum ikke umiddelbart er klar over i den indledende del af filmen. Langsomt bliver dette dog tydeligt gennem anfald, hvor den unge pige symptomatisk hiver efter vejret, som havde hun netop fået luften slået ud af sig, og hvor subjektiv lydbrug bringer os helt ind i hendes hvislende lunger. Dette er en fin dramatisk effekt, der dog hen ad vejen virker en anelse overgjort, men derved egentlig ganske godt forvarsler filmens noget melodramatiske endelige drejning. Denne drejning er simpelthen for voldsom i bogstaveligste forstand for en film, der ellers ganske realistisk har vist, hvordan piger, der bliver til kvinder, i samme proces kan være veninder, der bliver til fjender.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5