Danica CurcicCaroline
John AggreyLumpa
Luise SkovElenora
Anders HeinrichsenDall
Adam Ild RohwederHerbst

Dr√łmmen om en have

Historiske storfilm er en sj√¶lden st√łrrelse i dansk film, vel sagtes fordi vores natur ikke driver os mod de storladne heltehistorier om egne bedrifter. Med Guldkysten drager den erfarne filmmand, men debuterende spillefilmsinstrukt√łr Daniel Dencik, ned i et kapitel i dansk udenrigshistorie, hvor der n√¶ppe st√•r helteberetninger p√• menuen, for kolonitiden i det nuv√¶rende Ghana er som for s√• mange andre nationer ikke noget, der prales h√łjt og overbevisende af i dag.

Vi skriver 1836. Handlen med slaver er officielt afskaffet, selv om de danske besiddelser i Vestindien sagtens kan bruge arbejdskraft, og fokus for den danske guvern√łr og hans folk p√• Fort Christiansborg er at f√• etableret kaffeplantager og p√• den m√•de bygge en ny indt√¶gtskilde op. Vores hovedperson, den idealistiske Wulff fra Randers, har sagt ja til en mission p√• et √•r, hvor han skal etablere plantagerne og l√¶re de lokale slaver at drive dem i Kongens navn.

Wulff ankommer som alle idealistiske helte med drivkraft og energi til en klart defineret opgave: at forvandle en kirkeg√•rd til en have ‚Äď og han g√•r til arbejdet med ildhu. Persontegningen levner ingen plads til nuancer, for den eksisterende ledelse p√• Fort Christiansborg er degenereret i druk, hor og slavemisbrug og er naturligvis skeptiske over for Wulff. √Öbningsscenen viser os, hvor vi ender lidt over halvvejs i filmen ‚Äď det er Wulff mod alle de andre, og vejen derhen er pr√¶cis s√• forudsigelig, som den kan v√¶re. Det er et problem, for nuancer er n√łdvendige, hvis ikke en film om kolonitiden skal blive simpel og let kritik af en tid, som selvf√łlgelig var umenneskelig, men trods alt ogs√• en anden. Og det ville v√¶re at str√¶kke allegorierne helt af led, hvis man vil pr√łve at l√¶se en samtidskritik ind i det forsimplede billede af Guldkysten anno 1836.

Dencik har dog et forsonende element med i v√¶rkt√łjskassen. For i stedet for den klassiske, museale storfilm, s√• l√¶ner han sig op af filmsprogets lyriske mestre, der v√¶gter stemninger over rekonstruktioner og hellere lader billedet dr√łmme sig ud af historien i stedet for at fors√łge at indramme en pr√¶cis gengivelse. Francis Ford Coppolas uomg√¶ngelige Dommedag nu er et oplagt forbillede, og Terrence Malicks s√łgende kamera kan ogs√• anes ‚Äď og i de √łjeblikke, hvor filmen er l√¶ngst fra sit historiske udgangspunkt og allermest interessant, s√• mindes man ogs√• Nicolas Winding Refns hypnotiske vikingeepos Valhalla Rising (selv om det un√¶gtelig ogs√• havde sine mangler).

Det er alts√• i billedernes flyvske sind, at Guldkysten har sine kvaliteter. De er ofte interessante, selv om de helt sikkert vil skr√¶mme en stor del af et muligt publikum v√¶k, n√•r de driver v√¶k fra historien til tonerne af Twin Peaks-komponisten Angelo Badalamentis syntetiske (og sine steder decideret udfordrende) score. Som historisk skildring er filmen til geng√¶ld s√łrgeligt forsimplet og derfor kedeligt forudsigelig ‚Äď og i √łvrigt ogs√• underligt utro mod sine autentiske forbilleder. Wulff eksisterede og tog den p√•g√¶ldende rejse, men var ikke antiautorit√¶r og ind√¶dt fork√¶mper for slavernes frihed. Han var i stedet en tidstypisk racistisk biolog med juridisk fundament, der nok blev lokalt gift, men aldrig tog lokalbefolkningens vaner til sig og aldrig k√¶mpede en kamp i det omfang, som filmens Wulff g√łr det. Her har Dencik f√łlt behov for at skabe en figur med en bevidsthed, som man i dag ville √łnske havde eksisteret ‚Äď for d√©t havde v√¶ret en v√¶rdig heltehistorie. Dermed er b√•de helt og skurke karikeret med en nutidig referenceramme som fundament.

Karikaturen var ogs√• central og omdiskuteret i Ole Bornedals 1864, hvor historiens komplekse og interessante politiske aspekt blev pr√¶senteret i skingre og forvr√¶ngede ekstremer. Samme fejl f√łler man beg√•s her, hvor renheden i form af Danica Curcics salmesyngende mission√¶r og guvern√łrens vulg√¶re horegilder stilles op som lige utrov√¶rdige kontraster, der skaber en konstrueret helterolle. Det kl√¶der ikke tilgangen til historien at forsimple den for at n√• frem til en konklusion, som hylder vor tids indsigt over den tids naive verdensopfattelse. Det er for billige point og et utilstr√¶kkeligt fundament for en film uanset hvor flot den s√• end m√•tte udspille sig, n√•r den s√¶tter sig fri fra sig forl√¶g og blot skaber stemninger og scener b√•ret af feberfrygten, mens idealisten rejser dybere og dybere ind i det bet√¶ndte kapitel i Danmarkshistorien.

I Syrien21/6

I hvilken film hører man citatet: ‚ÄĚDo they teach beauty queens how to apologize? Because you suck at it!?