Anmeldelsesdato:29-06-2015
Bodil J√łrgensenIngelise
Nicolas BroHolger
Lærke WintherGitte
Charlotte FichHanne
Rasmus BotoftMalthe

Demens under overfladen

Erik Clausen er un√¶gtelig noget af en ener i dansk film. Socialrealist med et svulmende hjerte for den almindelige arbejdende borger og for det s√¶rlige bindemiddel som familien udg√łr. Det kommer igen til udtryk i Mennesker bliver spist, der er 100% Clausen dog med et lidt m√łrkere emne end normalt. For filmen handler om demens; sygdommen der p√• urimelig vis frar√łver mennesker deres eksistens i sm√• n√•desl√łse bid.

I centrum har vi Erik Clausen selv som automekanikeren Herluf, der passer sit arbejde og kan f√• enhver bil til at spinde. Det kniber lidt mere med spinderiet p√• hjemmefronten, hvor konen Ingelise (Bodil J√łrgensen) holder hum√łret oppe med en skarptsk√•ren socialr√•dgiver-kollega sidel√łbende med tristessetilv√¶relsen hjemme i villakvarteret med Herluf.

Herluf glemmer en dag at s√¶tte bremsekablet p√• efter et hjulskifte, og han bliver sendt p√• sygeorlov af chefen, som ikke ser faresignalerne. Det fort√¶ller en rigtig mand naturligvis ikke konen, is√¶r ikke n√•r hun har travlt med at planl√¶gge den designer-smarte datters 3. bryllup, og over et par dages lediggang glider Herluf l√¶ngere og l√¶ngere ind i demensens t√•ger ‚Äď indtil han en dag for alvor befinder sig p√• livets store udebane.

Erik Clausen skruer sin fort√¶lling sammen i to skarpt adskilte dele. Den f√łrste og bedste del skildrer afd√¶mpet og med vanlig friskfyrshumor det stille hverdagsforfald, hvor ingen identificerer faresignalerne i tide, mens anden halvdel viser hvordan den splittede familie samles igen i fors√łget p√• at f√• Herluf hjem i god behold. Der g√•r lige lovlig meget ydre handling i anden halvdel, hvor familiegenforeningen m√• gennem nogle konstruerede scener og optrin for at n√• frem til de n√łdvendige pointer om sammenholdets vigtighed. Her forlader vi Clausens kernekompetence, som er den n√¶re hverdagsskildring af den gennemsnitlige borgers liv tilsat humor og hjertevarme i rigelige m√¶ngder.

Mennesker bliver spist. B√•de i det samfund, som Erik Clausen har klare holdninger til er ved at opsluge os med forventninger og m√•ls√¶tninger, men ogs√• i den sang af John Mogensen, der er sidste holdepunkt i virkeligheden for Holger og den musikalske ledetr√•d hele vejen igennem. Clausen har samme kvaliteter som Mogensen i sine ligefremme skildringer af danskere ‚Äď og han er bedst, n√•r han holder sig til det.

Udover et ultra kort kig bag kameraet er der et cirka ti minutters indslag med Erik Clausen. Det er egentlig ikke et interview, rettere en lille baggrundspræsentation af filmen. Fin at få med.

Human Flow9/11
The Shining9/11