Anmeldelsesdato:01-07-2015
J.K. SimmonsFletcher
Paul ReiserJim
Melissa BenoistNicole
Austin StowellRyan
Chris MulkeyUncle Frank

Aldrig har besættelse været så tiltrækkende

Vi vil alle gerne tro, at vi er noget helt s√¶rligt. Noget specielt der bare skal opdages og derefter vil glimte for evigt i en stor stjernehimmel. Vi vil alle gerne huskes. Nogle mere end andre, men alle vil vi gerne bidrage med noget. M√•ske noget i andre menneskers liv, men i hvert fald i vores eget. Men hvad nu hvis talentet ikke er der? Hvad nu hvis vi kan √łve s√• meget, vi vil og s√• det alligevel viser sig ikke at v√¶re os, universet leder efter?

Det er ikke kun det tema, der er essentielt for Whiplash, den fremragende debutfilm fra Damien Chazelle, der umiddelbart ikke handler om noget s√¶rligt, men som har s√• meget p√• hjerte, at man skal v√¶re lavet af sten for ikke at lade sig rive med i den tour-de-force, den unge og ambiti√łse Andrew Neiman skal igennem, f√łr han virkelig forst√•r, hvad det vil sige at v√¶re en musiker af k√łd og, is√¶r, blod. Sidstn√¶vnte fyger nemlig af ham, n√•r han g√•r til trommerne for den benh√•rde Fletcher, der styrer sit musikhold p√• Schaffer Musikkonservatorium med f√łlelsesm√¶ssig udlevering og isnende pr√¶cision. Det er et helvede at v√¶re i hans n√•le√łje, men Andrew er sikker p√•, at det er den eneste vej til stjernerne.

Whiplash s√¶tter ikke s√• meget sp√łrgsm√•lstegn ved musikbranchen som den beskriver bes√¶ttelse, der er b√•de inspirerende, skr√¶mmende og sexet. Andrew er arrogant og storsnudet, n√•r han sidder med to j√¶vnaldrende ved en familiemiddag, men han har ogs√• noget at have det i. I hvert fald indtil han n√•r ind til Fletcher, der piller ham ned, mens han fjerner alle chancerne for succes. Eller hvad?
"Godt arbejde" er det v√¶rste, man kan sige til en musiker, siger Fletcher, for p√• den m√•de vil alle drive rundt i middelm√•dighed, indtil de bliver glemt. Andrew er alt andet end middelm√•dig, men som menneske er han fanget i et n√¶sten ynkeligt spind af social kejtethed. Han pr√łver lykken med k√¶rligheden, men synes ogs√•, at den tager for meget af hans tid. Han har ingen venner, for hvad skal han ultimativt bruge dem til?

Og s√• er der musikken. Musikken der driver gennem Andrew og hans mentor. Musikken er over det hele i Whiplash. Den musikalske stramhed ligger i de pr√¶cise trommer, den skarpe klipning og ikke mindst i den fintf√łlende kameraf√łring. Alt er stramt i Whiplash og markeret med den st√łrste finesse. Alle ved (n√¶sten), at J.K. Simmons vinder en Oscar i √•r for sin pr√¶station, men man skal bestemt heller ikke glemme Miles Teller i al tumulten. Lad os se meget mere til ham i mange √•r frem ‚Äď og lad ham gerne spille flere trommer.
Whiplash er som n√¶vnt den f√łrste film fra Chazelle og han vil f√• sv√¶rt med sit n√¶ste projekt, for her er en film, der uden tvivl vil ende med at v√¶re en af √•rets bedste. Der bliver derfor meget at leve op til med det n√¶ste projekt, men hvis det bare er halvt s√• godt som Whiplash, vil jeg allerede begynde at gl√¶de mig nu. Aldrig har bes√¶ttelse v√¶ret s√• tiltr√¶kkende. Aldrig har jazz lydt s√• godt.

Kommentarsporet med instrukt√łr og manuskriptforfatter Damien Chazelle og hans ene hovedrolleindehaver J.K. Simmons er en sand forn√łjelse. De herrer er yderst morsomme og fort√¶ller l√łs om hvordan filmens scener og figurer blev sat sammen. Sp√¶ndende og lettere sarkastisk. Stakkels Miles Teller bliver rimelig groft behandlet, men man m√¶rker varmen under de verbale lussinger.

Men blu-ray'ens ekstramaterialet byder ogs√• p√• andre interessante indslag: Et 40 minutters indslag om trommeslagere, et klip fra filmens modtagelse p√• Torontos filmfestival, en slettet scene (med mulighed for kommentarer fra Chazelle) og selvf√łlgelig: Damien Chazelles oprindelige kortfilm, ogs√• kaldet Whiplash, der startede hele herligheden.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8