Anmeldelsesdato:10-07-2015
Christoph WaltzWalter Keane
Krysten RitterDeeAnn
Jason SchwartzmanRuben
Danny HustonDick Nolan
Terence StampJohn Canaday

Det store potentiale drukner i Tim Burtons ligegyldige lethed

Ud fra plottet ville det v√¶re oplagt at kategorisere Big Eyes som et alvorligt drama. Filmen handler nemlig om maleren Margaret Keane, der ikke fik den anerkendelse, hun fortjente, fordi hendes lystl√łgner af en mand p√•stod at v√¶re ophavsmanden bag hendes malerier. Men i selskab med Tim Burton, manden bag den gotiske Edward Sakseh√•nd og den eventyrlige Charlie og chokoladefabrikken, f√•r man alt andet end en tungsindig oplevelse. I stedet f√•r man, overraskende nok, en film, der ikke tager sig selv s√łnderligt alvorligt.

Det er nu ellers ikke, fordi Amy Adams portr√¶tterer filmens hovedperson med en ironisk distance. Tv√¶rtimod giver hun en dybf√łlt pr√¶station og fanger perfekt f√łlelsen af at v√¶re fastl√•st i et ulykkeligt forhold. At Margaret Keane overhovedet kunne ende i s√•dan en situation skal ses i forl√¶ngelse af samtiden. I 60‚Äôernes USA var kvinden typisk henstillet til hjemmet, og som f√łlge af mandens dominans solgte kunst af kvinder derfor ogs√• typisk d√•rligere. For at kunne fors√łrge sin datter gik Margaret derfor med til at lade sin mand tage √¶ren for malerierne af b√łrnene med de store, runde √łjne.

Big Eyes har med sin kritik af datidens samfund alts√• et klart, velment feministisk budskab. Alle ingredienserne til en helst√łbt film virker i det hele taget til at v√¶re til stede i Tim Burtons biopic. Kemien mellem Adams og Waltz fejler heller ikke noget. Christoph Waltz g√łr det nemlig ogs√• forrygende som den overgearede Walter Keane, hvis bizarre opf√łrsel hele tiden balancerer p√• kanten mellem det charmerende og sm√•psykotiske.

Alligevel efterlod Big Eyes mig med en noget flad fornemmelse. Filmens lynende h√łje tempo og lyse tone giver ganske enkelt ikke mulighed for den refleksion, Margaret Keanes sv√¶re tilv√¶relse ellers burde aff√łde. Det var faktisk f√łrst, da de tos stridigheder kom for retten, at jeg for alvor blev opslugt af filmen. I stedet for et dybdeborende portr√¶t er Burtons biopic alts√• endt som en omgang uengagerede underholdning.

I sidste ende fremst√•r Big Eyes derfor mest af alt som en forspildt chance for Tim Burton. To fremragende skuespilpr√¶stationer af Amy Adams og Christoph Waltz kan nemlig ikke forhindre portr√¶ttet af Margaret og Walter Keane i at ende som en hurtigt glemt aff√¶re. Filmens lette tone skaber ganske enkelt afstand til de ellers seri√łse begivenheder. Det er en skam, for skildringen af 60‚Äôernes mandsdominerede samfund burde have efterladt et langt st√łrre indtryk, end det er tilf√¶ldet.

Udover den klassiske making of-featurette, finder man en halv times optagelser fra nogle Q&A-sessions med filmens folk, som er ganske underholdende. To overskuelige indslag med begge værd at se.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6