Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen
Instruktør:Martin Provost

Premieredato:16-07-2015
Emmanuelle DevosViolette Leduc
Sandrine KiberlainSimone de Beauvoir
Olivier GourmetJacques Guérin

Feministisk, fransk forfatterbiopic er for anstrengende

M√•ske er det bare mig, der er h√•bl√łst uindviet, n√•r det g√¶lder franske forfattere, men jeg har aldrig i mit liv h√łrt om den kvindelige forfatter Violette Leduc. En hurtig Google-s√łgning fort√¶ller mig da heller ikke mere, end at hun havde sin litter√¶re storhedstid i efterkrigstiden, og at hun var beundret af prominente franske forfattere som Sartre, Genet og Cocteau. Pr√¶cis hvorfor hendes liv nu er blevet filmatiseret, var jeg derfor overordentlig sp√¶ndt p√• at finde ud af.

Camera Film
Man skal ikke langt ind i filmen for at forst√• fascinationen for den franske forfatterinde. Stadig m√¶rket af sin omsorgsl√łse barndom, der p√• mange m√•der har efterladt hende som et forvokset, opm√¶rksomhedss√łgende pattebarn, frast√łder hun alt og alle. Nedf√¶ldet p√• skrift viser hendes bramfri og frembrusende facon dog at v√¶re en fordel. For til sin egen stor forbl√łffelse har hun et talent for at skrive. Pludselig kommer den forf√¶rdelige barndom og de lesbiske erfaringer p√• den schweiziske kostskole hende til gode.
Violette er dog ikke en solstr√•lehistorie om en kvinde, der pludselig opn√•r succes. For fort√¶llingen om den franske forfatterinde er i h√łj grad pr√¶get af melankoli. Violettes selvdestruktive v√¶rem√•de g√łr nemlig, at en betragtelig del af filmen g√•r med at se Violette have ondt af sig selv. Franske Martin Provosts film er derfor mere end noget andet et portr√¶t af en person, der har sv√¶rt ved at finde sig til rette i verden.

Desv√¶rre savner man modspil til Emmanuelle Devos, som ellers portr√¶tterer den farverige hovedperson fortrinligt. For mens filmens st√łrste bikarakter, forfatteren og forl√¶ggeren Simone de Beauvoir, er reserveret og bibliotekarkedelig, s√• fremst√•r samtlige mandlige karakterer glatte og uden rygrad. Og n√•r spilletiden s√• n√¶rmer sig to en halv time og udformningen er mere end rigeligt episodisk, s√• n√•r man at blive godt og grundigt tr√¶t af den uligev√¶gtige hovedperson.

Camera Film
Med sine banebrydende skildringer af kvindens seksualitet var Violette Leduc en central figur i efterkrigstidens feministiske bev√¶gelse. Netop forfatterens vigtighed for feminismen g√łr Violette til en s√¶rdeles relevant biopic i dag. Det manglende modspil og den lange spilletid g√łr dog, at bekendtskabet med den frembrusende forfatter ender med at blive noget anstrengt. Der er simpelthen gr√¶nser for, hvor mange gange man kan holde ud at h√łre nogen klynke over at v√¶re blevet f√łdt.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5