CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
1001 Gram

Produktionsland:
Norge, Tyskland

Produktionsår:
2014

Manuskript:
Bent Hamer

Producere:
Bent Hamer

Fotograf:
John Christian Rosenlund

Klipper:
Anders Refn

Komponist:
John Erik Kaada

Censur:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Distributør:
41shadows

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
22-12-06:
En festlig dag
29-09-06:
Play Time
30-08-06:
Factotum
17-08-04:
Salmer fra køkkenet
 


1001 gram

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama
Varighed:93 minutter
Instruktør:Bent Hamer
 
Premieredato:16-07-2015
Medvirkende:Som:
Ane Dahl TorpMarie
Laurent StockerPi
Hildegun RiiseWenche
Stein WingeErnst Ernst
Per Christian EllefsenMoberg
Didier FlamandGérard

Når fundamentet vakler
 
Et kilo er et kilo, skulle man mene, men da alt i verden måles i afstande, vægt eller tid, så er et fælles fundament altafgørende for at sikre sammenhold mellem nationerne – og derfor mødes udvalgte fagfolk en gang hvert fjerde år i nærheden af Paris for at diskutere måleenheder og sikre, at de enkelte lande fortsat bruger samme målestok. Det lyder komisk på den lidt pernitne måde – og det er det også, men i Bent Hamers rutinerede hænder bliver tingene aldrig ha-ha-morsomt, men snarere kærligt skørt.


Copyright:
41shadows
Man aner ganske passende for filmens destination en solid arv fra Jacques Tati i den minutiøst koreograferede første tredjedel, hvor vi introduceres til Marie, der arbejder for Justervesenet, der er den enhed, som sikrer, at maskiner måler rigtigt hos vores nordlige broderfolk. Benzintanken skal levere 20 liter præcis, og vægten der indvejer jockyen til hestevæddeløbet skal ramme på grammet. Maries liv er struktureret og lidt kedeligt må man forstå, for den voldsomme besættelse af måleenhedernes præcision tager fokus fra selve livet, som skramler upræcist af sted omkring ørene på hende. Hendes hjem bliver ryddet i småbidder af piloten, der er gået fra hende og hendes far, der har introduceret hende for faget som en af de ypperste, fortaber sig så småt i Calvadosens glæder på familiegården.

Marie får ansvaret for at bringe det officielle norske kilo-lod til kontrolvejning på den store kilokonference, og her møder hun det alt andet end stringente Paris og ikke mindst den lidt krøllede Pi, der ved meget mere om kilogramdefinitioner end hans lidt ubestemmelige baggrund lader antyde. Marie er nordisk kølig ved de mange første møder, men skæbnen bliver ved med at føre hende til Paris og Pi – indtil hun langsomt indser, at man af og til skal give los på kontrollen for at få noget igen.


Copyright:
41shadows
1001 gram er en sød og sær størrelse, som aldrig helt overgiver sig til sin egen historie, der er gennemført klassisk romantisk komedie. Vi klukker nok lidt over kilo-fanatikernes ophøjede alvor, men filmen gør aldrig grin med dem – og hver gang, at enhver skruppelløs produktion ville have sendt violiner og forelskede blikke ind fra kulissen, så trækker Hamers nordiske hovedrolle sig tilbage til hjemlandet. Det handler om at få doceret virkemidlerne rigtigt, og Hamer vil helt sikkert hellere give for lidt end for meget på romantikken.

Til gengæld vinder han på stilen, for der er adskillige indstillinger i filmen, hvor han netop fanger humoren i streng struktur. Det kan være i enkelte kompositioner, som når Marie får givet hele kloden ben at gå på i et venteværelse, eller når hun må snige sig til en smøg med sin far i jordens mest klaustrofobiske rygerum – eller i længere passager når hun kommer hjem til sit gradvist mere og mere tomme hus, hvis rene linjer og afklædte indre lukker sig om hende som en uvelkommen fængselscelle. 1001 gram er ganske enkelt en visuel fornøjelse, men man savner undervejs, at den slipper lidt mere af sin nordiske melankoli og lader eventyret i Paris folde sig mere ud. Vi når dertil til allersidst, men byernes by forbliver ganske sikkert bevidst en anelse uudnyttet.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Hjertelandet20/9
BlacKkKlansman20/9
Bare Juliet20/9
The Predator13/9
The Seagull13/9
Mod solnedgangen13/9
In the Aisles6/9
Den dag på stranden6/9
The Raft5/9
Ordets magt30/8
Flere bio-anmeldelser
 
Peter Kanin3/9
Avengers: Infinity War31/8
Rampage Out of Control27/8
A Quiet Place24/8
Ready Player One17/8
Pacific Rim Uprising13/8
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
I The Shawshank Redemption begynder Tim Robbins figur at grave en tunnel ud af fængslet – men hvilket kendt sexsymbol kan man se på en plakat i baggrunden?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google