Anmeldt af:Nadia Parbo
Varighed:98 minutter
Instruktør:Thomas Cailley

Premieredato:23-07-2015
Adèle HaenelMadeleine Beaulieu
Kévin AzaïsArnaud Labrède

Vrangforestillinger eller romantik?

Hvis der er noget, jeg som filmfan kan ærgre mig over, er det spildt potentiale. Hvis en film for eksempel, som i den franske Kærlighed ved første slag gerne vil være en romantiske komedie, men egner sig meget bedre til at være en lettere dystopisk fortælling om vrangforestillinger og social manipulation. Den slags kan der også sagtens være en masse kærlighed i, men i stedet vil denne franske løsgænger gerne være et let og sjovt tilbehør til sommervarmen.

Angel Films
Kærlighed ved første slag er usikkert udført, fordi det er en helt anden film, end hvad instruktør Thomas Cailley har sat sig for at skabe. Her har vi historien om den bløde Arnaud, der møder den barske Madeleine, der ikke ser på verden med andet end et grumt blik og forberedelse til død og ødelæggende ruiner i den nære fremtid. Det kunne der umiddelbart godt komme noget sjovt ud af, men problemet er, at Cailley har meget mere på hjertet vedrørende den menneskelige psyokologi, der har skabt Madeleines synspunkter og hvad der rører sig i den lidt naive Arnaud, når han hører om dem.

I en scene ved aftensbordet, hvor de to sidder med hans mor og bror, får vi et interessant indblik i, hvordan Madeleine ser verden og hendes kamp for at overleve ligegyldigt hvad. Arnaud bliver stille og roligt revet med, om end ikke helt overbevist, mens broderen sætter sig på tværs og tydeligvis synes, at denne pige er mere end blød i bolden. I nogle af de afsluttende scener kommer denne ubalance især i fokus og Kærlighed ved første blik bliver til den næsten-deprimerende og næsten-opløftende film, den kunne have været hele tiden.

Angel Films
Cailley burde med andre ord have satset på en mørkere film, for i denne romantiske komedie sprudler det hverken med romantiske eller humor. Derimod er der en kilde til interessevækkende bekymring, der aldrig helt bliver udforsket. Filmens endelige scene har mere af denne vægelsindede stemning, der gør det svært at se, hvor det hele skal føre hen. Denne scene ville passe perfekt i en film om verdens undergang, der ikke kommer andre steder end i et skævt sind, men er sær i en film, der understøtter sig selv som værende en romantiske komedie.

Det er altid dejligt at se, når Frankrig bliver repræsenteret i de danske biografer – især når de bliver støttet af et filmselskab som Angel Film, der giver os mulighed for at se nogle lidt anderledes film i de danske biografer. Den fransksprogede taletid kunne dog godt være brugt på mere vedkommende film, der var mere klar i spyttet og med en instruktør, der var bedre i stand til at kende sig selv, sin film og hvad han vil med den. Cailley har nemlig så meget godt på hjertet, men han gider åbenbart ikke rigtigt indvie os i det.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5