CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Amour fou

Produktionsland:
Østrig, Luxembourg, Tyskland

Produktionsår:
2014

Manuskript:
Jessica Hausner

Producere:


Fotograf:
Martin Gschlacht

Klipper:
Karina Ressler

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Øst for Paradis

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
16-06-16:
Urmageren
09-12-10:
Miraklet i Lourdes
14-01-10:
Det hvide bånd
03-12-04:
Hotel
10-05-02:
Lovely Rita
 


Amour fou

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Komedie, Drama
Varighed:96 minutter
Instruktør:Jessica Hausner
 
Premieredato:30-07-2015
Medvirkende:Som:
Christian FriedelHeinrich
Birte SchnoeinkHenriette
Stephan GrossmannFriedrich Louis Vogel

Ach du lieber…
 
Jessica Hausner er en drillepind. En knastør og kulturelt velbevandret drillepind, men ikke desto mindre. Hun er den æstetisk anlagte dronning i det østrigske kunstfilmsmonarki, hvor Michael Haneke er den udadvendte kejser og Ulrich Seidl den spidse hofsnog. Dronningen lever en anelse mere skjult end de to herrer, men Hausner er værd at holde øje med, for bag hendes tilknappede og utilgængelige facade aner man en god sans for humor og ikke mindst en stor kærlighed til de film, hvor publikum skal arbejde lidt for at få et udbytte.


Copyright:
Øst for paradis
Historien bag den næsten vrængende ironiske titel Amour Fou er en legende i tysk litteraturhistorie. Heinrich von Kleist var en af Tysklands fremmeste romantiske digtere, og han skildrede livet i Preussen i begyndelsen af 1800-tallet som et kaos, hvilket det i en vis udstrækning også har været for en sart sjæl, der med nød og næppe havde overlevet krigene mod Napoleons Frankrig. Hans værker omhandlede menneskets i hans øjne ulige kamp for at skabe mening med tilværelsen, og hans egen tilværelse endte med at blive én lang jagt på at finde en kærlighed så stor, så hun ville følge ham i den død, han så som den nødvendige afslutning på et uønsket liv.

Det lykkedes efter mange forgæves forsøg, da han begynder at pleje omgang med Vogel-parret. Han er offentlig ansat i en stat, der så småt forsøger at indføre beskatning af borgerne, og hun – Henriette – er som så mange i hendes tid den usynlige husmor, hvis plads er i hjemmet. En fin lille eksistens, som gør sig større tanker om tilværelsen end de fleste, men ikke kan se anden vej end at acceptere sin skæbne og udfylde den så godt som muligt.

En dødelig diagnose ændrer på situationen. På vej mod sit eget endeligt tager Henriette Vogel sit liv og sin plads op til overvejelse – og ender med at blive Henrich Von Kleists medsammensvorne i døden, da han først skyder hende og derefter sig selv en novemberdag lige uden for Berlin. Umiddelbart et højdepunkt helt i tråd med den romantiske stræben efter en større mening med tilværelsen – den gale kærlighed, der om nødvendigt må koste livet. Men her kommer drillepinden Jessica Hausner ind. For tænk i skræk ovenstående fortælling som storladent drama med alle mediets ufine kneb i spil. Det havde været ubærligt. I stedet går Hausner nøgtern til værks med tableauer på stribe, de fleste indendørs og med et næsten hypnotisk mønstret tapet som baggrund. Hendes billeder er sparsomt komponeret med få velvalgte objekter, og hun morer sig storartet med at skabe dramaet og dynamikken ikke i de enkelte tableauer, men i sammensætningen af dem.


Copyright:
Øst for paradis
Heinrich Von Kleist – en litterær personlighed så stor, at man den dag i dag uddeler en større pris i hans navn – reduceres sammen med hele den romantiske tanke til en ærlig talt ret enerverende selvmorder in spe, hvis jagt på en makker kaster håbløst morsomme scener af sig, når han prøver at overtale livsglade kvinder til at gå i døden med ham. Han spilles storartet af Christian Friedel, og dekonstruktionen af denne figur, hvis grav stadig tiltrækker pilgrimme, der søger arnestedet for den legendariske kærlighedspagt, er både frækt gennemført og ganske morsomt. Over for ham er Birte Schnoeink fragil og usikker, indtil hun beslutter at realisere sig selv og hans projekt – og midt i al den ironiske distance får hun faktisk skabt en helt rørende figur ud af kvinden, som kom til syne ved at forsvinde.

Hausners stil rummer lidt Andersson og Tati i de grundigt gennemtænkte opstillinger, men trækker i øvrigt på en bred kam af de store europæiske auteurs, som hun reelt også selv tilhører. For hun har en konsekvent stil, som her viser, hvordan man ved at trække i den stik modsatte retning af sit materiale kan skabe nyt liv. Amour Fou er så afgjort den udholdelige udgave af Kleist-Vogel-fortællingen og en besk morsom kommentar til en samtid, hvor Romantikkens i en moderne udgave stadig lever i bedste velgående og sælger unge, følsomme sind illusionen om den altomfavnende kærlighed så stor, at alt andet mister betydning. Det er sjovt for det publikum, der også selv er vokset fra hjerte/smerte-årene – men det har også en særlig aura af lukket og lidt bedrevidende fest for de kyniske over sig.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
The Meg9/8
Mission: Impossible - Fallout2/8
Hotel Artemis26/7
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Skyscraper12/7
Under træet5/7
Ant-Man and the Wasp4/7
Du er den28/6
Flere bio-anmeldelser
 
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
The Florida Project17/7
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri3/7
Black Panther2/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem har skrevet bogen 'American Psycho'?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Søg på Google