Mos Def
Mark Ronson
Pete Doherty
Mitch Winehouse
Tony Bennett

Korkproppens kamp

Asif Kapadia starter sit medrivende Amy Winehouse-portræt med en nøglescene hentet fra en gammel hjemmevideooptagelse. I sikkert selskab med bedsteveninderne skal der fejres en fødselsdag. De to piger i billedet begynder med et spagfærdigt Happy Birthday i tonearten lige til højre for rent, og så griber en stemme ind fra venstre. Kameraet drejer – og en genkendelig Amy Winehouse i lillepige-udgave afslutter fødselsdagssangen med al den styrke, kraft og personlighed, som kom til at kendetegne hendes stil som voksen. Helt fra barnsben var hun en ener i kraft af sit unikke talent – der var bare ikke de retter rammer til at gribe hende.

Camera Film
Kapadia bygger sit portræt op alene af arkivoptagelser og stemmeinterview. Ingen ansigter kommer på de stemmer, som sikkert konstruerer historien om pigen fra det brudte hjem. Faderen var aldrig til stede, moderen følte sig aldrig komfortabel i forældrerollen – og midt i det hele flygtede den unge Amy ind i musikken, hvor hun kunne finde et frirum. Straks chancen bød sig flyttede hun hjemmefra og lod hashen gøre musikken selskab i en kombineret flugt og behov for at gøre oprør.

Talentet var stort, og hun var stadig et stykke fra 20, da de første professionelle begyndte at få øje på den jazzede sangerinde, der nok gav den gas som selvtillidsfuld kvinde med fuld viden om egne evner ved alle de rette lejligheder, men som samtidig krøllede sammen i usikkerhed og bulimi, når spotlyset slukkede. Resten af historien kender vi, for Amy Winehouses liv kom i høj grad til at udspille sig på offentlighedens lærred. Det sørgede kødranden af papparazzi-journalister helt automatisk for, og der er også steder i Kapadias film, hvor han drager rig nytte af de sensationalistiske optagelser, som arkiverne bugner af. På sin vis usmageligt, men omvendt også en stærk kontrapunktisk modsætning til de autentiske, oprigtige og sårbare optagelser, som han har fået adgang til.

Camera Film
Gennem dette kreative clash mellem scener fra det offentlige sammenbrud og intime indblik i det private kaos får vi en mere komplet forståelse for den undergang, som næsten virkede orkestreret af en ondskabsfuld skaber. Et sårbart talent, en ufølsom far, en kærlighed så destruktiv stærk til en vanemisbruger – og en hel verden, der bare ville have mere og mere. Intet under, at den selvsikre sangerinde til sidst gav efter for dæmonerne og lod sig glide med på den vej, hvor stofferne og selvdestruktionen satte dagsordenen. Og så i små glimt dukker den måske sande Amy op som en stejl og insisterende korkprop og forsøger at finde et nyt fodfæste, som da hendes pladeselskab satte hende stolen for døren i en legendarisk hård kontrakt, der forbød hende at møde op til Grammy-uddeling, hvis ikke prøver viste, at hun var stoffri – eller da hun endelig får chancen for at indspille en duet med et af hendes helt store forbilleder, Tony Bennett, og leverer varen i en velfungerende oase midt i kollapset. Dér, midt i derouten, står lillepigen med det enorme talent og viser, at hun godt kan gøre det rigtige. Og dage efter er hun tilbage i forfaldets sump, hvor sølvpapiret og de bøjede skeer kun alt for tydeligt fortæller, at korkproppen igen har mistet modet til at flyde på overfladen.

Amy Winehouses død var et tab for musikken, men hun var ikke bygget til at kunne klare det liv, som hendes talent nødvendigvis måtte give hende. Hun blev kørt over af en verden, som kun så talentet og mulighederne i det – og Asif Kapadia dokumenterer hendes liv og undergang med både en medfølende portrættør og en sensationslysten papparazzis tilgang. Det er sikkert skruet sammen og meget præcist holdt i balance, så vi kan genkende det billede, vi fik tegnet gennem medierne i hendes sidste år, men nu føler, at vi genser disse billeder med en anden og langt mere grum viden om, hvad der udspillede sig bag kulissen. Hendes historie, den fulde udgave, er et nødvendigt kompendium til at kunne dykke helt ned i hendes tekster, der var personlige og smertelige som få andres – og den får vi med Amy.

Elsk mig!27/4
Guardians of the Galaxy Vol. 227/4
The Fits27/4