Instruktør:Alberto Rodr√≠guez

Premieredato:30-07-2015
Javier GutiérrezJuan
Ra√ļl Ar√©valoPedro
María VarodTrinidad

Fortidens synder

Pedro og Juan er umage st√łrrelser, da de en sen aftenstund ankommer til en lille by midt ude i et floddelta langt fra resten af verden. Isolationen har vi f√•et flot understreget i den stemningsfulde √•bningssekvens, hvor kameraet kigger n√łgternt ned p√• det golde og s√¶rt fascinerende landskab. Begge er politim√¶nd. Juan med mange √•r p√• bagen, hvor de fleste af dem har ligget i Francos tjeneste, mens Pedro er den unge entusiast, der ser frem med √•benlys foragt for den tid, der ligger bag.

41shadows
De befinder sig midt i deltaet, fordi to teenagepiger er forsvundet, og som de tr√¶nede opdagere, de er, kaster de sig over opklaringsarbejdet, som snart bliver en fuldbyrdet mordsag, da de to piger findes d√łde og mishandlede ude i sumpene. I princippet er handlingen i den effektive Marshland ganske lige til. Krimiplottet sl√•r nogle st√łrre og mindre slag med halen undervejs, og vores mistanke falder pligtskyldigt p√• de potentielle skyldige som kameraet l√łbende peger p√•, men Alberto Rodriguez‚Äô √¶rinde er ikke kun at levere et filmisk opklaringsarbejde.

Handlingen udspiller sig ganske f√• √•r efter Francos diktatur faldt, og det frisatte Spanien er stadig i en formativ fase, hvor fortid og fremtid skal finde en m√•de at arbejde sammen p√•. De to m√¶nd kommer fra hvert deres udgangspunkt, og det er fascinerende at se, hvor umiddelbart og diskret dette siver ind i deres relationer. Samtidig emmer hele ud√łrken af en lurende desperation, hvor den uvisse fremtid bestemt ikke opfattes som noget mere positivt end de kendte problemer, der var i at have en kynisk leder for bordenden. Det er altid der, hvor forandringer har potentiale til at g√łre den st√łrste forskel, at de er mindst velkomne. Lokalsamfundet har i stedet fundet sit eget mere eller mindre lovlydige fodf√¶ste i en nation, der kun er ved at rejse sig op, og det skal de to fremmede betjente ikke lave om p√•.

41shadows
Marshland overbeviser p√• begge planer. Den er dels en absolut veldrejet sp√¶ndingsfilm, der lever op til genreforventninger med b√•de biljagter (en yderst nervepirrende og lavpraktisk en af slagsen) og skuddueller ‚Äď og en tvetydighed i opklaringsarbejdet, som holder tilskueren p√• t√¶erne er ren og sk√¶r uvished. Og samtidig er den en interessant skildring af sammenst√łdet mellem to samfund, som pludselig befandt sig i det samme land. Det gamle og ny Spanien m√łdes i Juan og Pedro ‚Äď og m√•den hvorp√• de to indoptager modpartens m√•de at agere p√• og langsomt former et uformuleret makkerskab viser, hvordan en nation splittet mellem f√łr og efter l√¶rer at leve sammen.

Nu kunne betegnelsen "spansk kriminalfilm" m√•ske virke afskr√¶kkende p√• et potentielt publikum, men det vil v√¶re synd at g√• glip af filmh√•ndv√¶rk af h√łj og vedkommende kvalitet. Marshland er hyppigt blevet sammenlignet med HBO-serien True Detective, og man kan ogs√• sagtens finde lighedspunkter i det formummede samarbejde mellem umage st√łrrelser, men Marshland har ganske enkelt en tungere baggrund at sp√¶nde sin historie ud over, og udbyttet er derfor ogs√• st√łrre. Rent teknisk er filmen i samme h√łje kvalitet, man ville forvente af en amerikansk produktion, og mens man selvf√łlgelig bliver mindet om andre spansk-funderede thrillere fra samme √łverste hylde som √ėjnenes hemmelighed og Painless, s√• har den ogs√• et klart sl√¶gtskab med David Finchers atmosf√¶rem√¶ttede Zodiac. Marshland er med andre ord en klar anbefaling.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5