Anmeldt af:Nadia Parbo
Instruktør:Jean-Pierre Améris

Premieredato:06-08-2015
Isabelle CarréSoeur Marguerite
Ariana RivoireMarie Heurtin
Brigitte CatillonLa Mère supérieure

Virkelighedens faldgruber

De fleste af os kender historien om den unge Helen Keller, der blev født både blind og døv. Denne historie blev især gjort levende af teaterstykket The Miracle Worker og senere filmen fra 1962, der indbragte 2 Oscars. I Frankrig har de dog deres helt egen version af historien, der dog ikke er så anderledes end den amerikanske.

Filmbazar
I Frankrig lever den unge Marie Heurtin et liv som næsten-vild på landet. Hun bor med sin far og mor, men de kan ikke finde ud af at styre hende, så de tager hende til det nærmeste kloster, hvor hun møder den unge nonne Maguerite. Denne tager den unge pige under sine vinger, men det er ikke nemt at lære en både døv og blind pige at leve i en verden, hvor er også er andre mennesker og hvor almen dannelse og god opførsel betyder et civiliseret liv.

Efter en meget lang start, hvor man som tilskuer ikke kan meget andet end at undre sig over, hvor den stakkels Maries forældre har været i de første mange år af hendes liv, begynder det pludseligt at ligne noget. Vi skal ikke længere sidde igennem scene efter scene med en pige, der råber og skriger, men følger nu den fromme nonnes kamp for at forbedre Maries liv. Dette er en krisefyldt mission i sig selv; en mission der også medbragte tvivl om selve kampen og den sommetider dragende opgivelse, som den kære søster Maguerite også kæmper imod.

Filmbazar
Hvad instruktør Jean-Pierre Améris dog burde holde in mente, er det lidet optimistiske faktum, at fiktion rent faktisk sommetider er mere interessant end virkelighedens verden og at vi som moderne tilskuere derfor har brug for en smule mere end hvad Marie og Maguerite kan give os. Med lidt indsigt i søster Maguerites motivationer for at redde den døve og blinde Marie, måske et lille gran baggrundsviden, kunne Améris have skabt et univers, der gav os en større mulighed for at føle den stille verden, som de to kvinder befinder sig i. Som Maries historie ser ud nu, er det en historie om en indsats, der er al ære værdig, men som ikke giver et egentligt følelsesmæssigt pondus. Det kunne lidt baggrund måske have gjort.

Forfriskende er det dog at se en film, hvor der ikke pludselig er en grum antagonist, der vil tage Marie væk fra klosteret eller lignende. Her sejrer filmens hang til virkelighed, men ikke at være et offer for klichéer er ikke det samme som en skabe en ubeskårent medrivende film. Når filmens sidste scene samtidig betoner filmens pointe med en endeløs monolog, er det vist på tide at trække stikket ud på en film, der med sine 95 minutter sommetider virker en smule lang i spyttet.

I Syrien21/6

Truffaut optrådte i 70’erne i hvilken amerikansk blockbuster?