Sarah-Sofie BoussninaFrederikke
Peder Thomas PedersenMads Andersen
Roberta ReichhardtEmilie
Filippa SuensonLina
Benedikte HansenKim

Den sidste joke

Standup er en h√•rd branche, hvor publikums higen efter nye jokes, nye vinkler og ungdommeligt overmod i legen med sproget ikke levner mange chancer for levebr√łdskomikere. Thomas Vang er en af slagsen, hvor livet i den festlige overhalingsbane har sl√łret realitetssansen og pludselig befinder man sig som ydmyg opvarmer for en af de nye kometer ‚Äď og fortabt i spotlyset, 40 √•r gammel og stadig med "kneppe k√¶llinger"-jokes som hovedskytset.

Livet er ganske enkelt suset fra Thomas, som godt selv er klar over problemet ‚Äď han har bare ikke overskuddet til at g√łre noget ved det. S√• han skramler efter den hotte Mads i et makkerskab s√• ulige, at enhver lykkelig fremtid er umulig. Men s√• en dag st√•r Frede(rikke) ved hans hovedd√łr. Hans datter fra et tidligere √¶gteskab, der nu bor i Esbjerg med moderen og som derfor har befundet sig langt under Thomas‚Äô k√łbenhavnercentrerede radar. Hun bider sig fast med en 15-√•rigs viljefasthed og snart er hende og hendes storbarmede veninde Emilie p√• vej p√• mini-turn√© med Thomas og Mads.

Manuskriptet er baseret p√• en fort√¶lling af islandske Hallgr√≠mur Helgason, der ogs√• har leveret forl√¶gget til en islandsk nyklassiker som 101 Reykjavik. Hans historie har v√¶ret gennem komiker Jacob Tingleffs h√¶nder og er endt som et spinkelt fundament for den egentlig s√łde nok historie om fiaskoen, der f√łrst i m√łdet med det barn, han har st√łdt fra sig, finder sine egne v√¶rdier igen. Ja, plottet er s√•m√¶nd n√¶sten banalt, men det leveres sympatisk og stedvist charmerende alt taget i betragtning.

Man savner dog, at f√łlelserne fik lov til at f√• mere plads at boltre sig p√•. Formatet er kortfattet og historien er sk√•ret s√• langt ind til benet, at man simpelthen savner ro og fokus. Man vil gerne bruge roadmoviens format, men det ender som en punkteret joke, der leges med den farlige heltedyrkelse fra helt unge pigers side, hvor de l√łsslupne gr√¶nser mellem passiv beundring og aktiv scoring s√¶ttes i scene, men s√• alligevel ikke bruges til meget andet end en konfliktoptrapning, der kunne v√¶re kommet fra mange andre vinkler. I det hele taget h√•ndteres den grundl√¶ggende tragiske fort√¶lling om fortabte voksne og b√łrn noget lemf√¶ldigt.

Kun det solide spil fra b√•de Anders W. Berthelsen og det unge stjernefr√ł Sarah-Sofie Boussnina tr√¶kker filmen i land som den reelt sympatiske lille sag, den trods alt er. Og is√¶r det tidligere Gramsespektrum-medlem Peder Thomas Pedersen drejer en interessant usympatisk stodder, hvis selviscenes√¶ttelse og krukkerier helt har taget overh√•nd. Man kunne godt have √łnsket for Natasha Arthy, at hun havde f√•et et st√¶rkere manuskript stykket sammen, for hun er bedst, n√•r historien er stringent og velproportioneret, som den har haft for vane at v√¶re det i f.eks. hendes to samarbejder med Kim Fupz Aakeson. Her bliver hendes stil mere anonym og filmen i det hele taget mindre opsigtsv√¶kkende ‚Äď og det er desv√¶rre ikke et comeback af de dimensioner, man kunne have h√•bet p√•.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5