Anmeldt af:Morten Møller Bertelsen
Instruktør:Richard Loncraine

Premieredato:13-08-2015
Morgan FreemanAlex Carver
Diane KeatonRuth
Cynthia NixonNiece

Så sindsoprivende som en Werther's Original

Jeg har altid haft en svaghed for film, hvor hovedpersonerne med glæde og sorg ser tilbage på et langt og turbulent liv. Sådan en film er Ruth & Alex. Og dog. For selvom filmens ældre ægtepar, spillet af Morgan Freeman og Diane Keaton, nostalgisk tænker tilbage på den svundne ungdom, så er det en ungdom så poleret og pæn, at den nærmer sig det kedelige. Præcis hvorfor dette idylliske ægtepar er blevet genstand for en spillefilm, vil jeg godt tillade mig at undre mig over.

Angel Films
Omdrejningspunktet for filmen, og dermed årsagen til det nostalgiske tilbageblik, er noget så mondænt som et lejlighedssalg. Ruth og Alex, der i hele deres lange, lykkelige ægteskab har boet i den samme lille lejlighed i New York, må nemlig sande, at helbredet snart ikke rækker til dagligt at tage trapperne op til 5. sal mere. Noget modvilligt beslutter de sig derfor for at sætte deres elskede Brooklyn-lejlighed til salg.

Som du måske allerede kan fornemme, er Ruth & Alex en film uden de store armbevægelser. Det hele foregår i et mageligt tempo, hvor alle kan være med, og de helt store dramaturgiske højde- og lavpunkter udebliver. Det kommer måske bedst til udtryk ved, at en terrortrussel mod New York aldrig for alvor kommer tæt på filmens hovedpersoner, men i stedet betragtes på sikker afstand foran tv’et.

Angel Films
Heldigvis er det hyggeligt at være i Morgan Freeman og Diane Keatons selskab. De to aldrende stjerner har måske nok deres bedste roller bag sig, men karisma har de heldigvis stadig rigeligt af. Desværre savner man en konflikt, noget uventet eller bare en stor portion humor, der kunne have givet filmen kant. Charlie Peters, der står bag manuskriptet, introducerer ganske vist en række skæve eksistenser, som skal se på lejligheden, men de spøjse bekendtskaber, der blandt andet inkluderer en kvinde, som insisterer på at ligge i parrets seng, fremstår for konstruerede til for alvor at blive rigtig sjove.

Det måske største problem med filmen kommer til udtryk i de mange flashbacks til parrets ungdom. For i stedet for at benytte tilbageblikkene til at give karakterne dybde understreger de sukkersøde flashbacks, hvad vi allerede godt ved: Nemlig at Ruth og Alex er et pænt, men også noget kedeligt ægtepar, som man ikke har behov for at se en hel film om. Så selvom Morgan Freeman og Diane Keatons charme er nok til at gøre Ruth & Alex til en nogenlunde tålelig forestilling, så bliver det hele desværre for poleret og sikkert til for alvor at gøre indtryk.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12