Maria Alexandra LunguGelsomina
Sam LouwyckWolfgang
Sabine TimoteoCocò
Agnese GrazianiMarinella
Monica Bellucci Milly Catena

Steghede sommerdage og flydende honning

Honning er en aldeles smuk og glinsende substans, der flyder adstadigt og uforudsigeligt. Samme beskrivelse kan man let p√•h√¶fte Alice Rohrwachers poetiske hverdagsdrama Miraklerne, der udspiller sig i omr√•det omkring Umbrien og Toscana i Italien. Titlen p√• filmen er ikke helt misvisende. Miraklerne i filmen best√•r nemlig i hverdagens sm√• underfundigheder og √•benbaringer, som en temmelig s√¶regen familie tr√¶kkes igennem og uds√¶ttes for hen over nogle steghede sommeruger. Familien bor p√• landet i et vakkelvornt og faldef√¶rdigt hus men med h√łjt til loftet i overf√łrt betydning. Her lever familien af f√•reavl og biavl. Der hersker en uspoleret stemning af at v√¶re i pagt med naturen og p√• lang afstand af storbylivets overfladiske higen efter materielle goder. De eneste forstyrrelser er de uregelm√¶ssige skudsalver fra j√¶gere p√• de omkringliggende marker. Dog kan familien ikke helt holde den forstyrrende omverden p√• afstand, og s√•ledes bliver de viklet ind i et lettere barokt forl√łb, der involverer en komisk tv-optr√¶den og en dramatisk forsvinding.

Natlys
Intimt familieportræt
Familien i Miraklerne best√•r af mor og far samt tre b√łrn og en babysitter. De lever af at producere honning uden tils√¶tning. Samtidig f√•r de til opgave at passe den sm√•kriminelle tyske dreng Martin (Luis Huilca) i l√łbet af sommeren. Miraklerne er mere en stemningsfilm end en handlingsfilm. Filmen tegner et intimt portr√¶t af familien og deres daglige strabadser og trakasserier. Her er det v√¶rd at bem√¶rke, at filmen sender et tydeligt vink til den italienske neorealisme fra 1950 og 1960‚Äôerne, der ligeledes stillede skarpt p√• ordin√¶re hverdagsh√¶ndelser og ofte med amat√łrskuespillere. Flere excentriske karakterer passerer deres vej i filmen, hvilke giver st√¶rke mindelser om Fellinis burleske filmunivers. Specielt er familiens patriark Wolfgang (Sam Louwyck) hylende morsom i al sin kluntethed og k√¶rlighed til d√łtrene. Wolfgang minder mest af alt om en pjusket hippie eller en forvokset teenager. Han udstr√•ler grandios charme og storsl√•et komik.

Landets mirakler
Miraklerne er ikke en film med et tungt rungende budskab men mere en film med mindre betonede tematikker som frihed, k√¶rlighed og udl√¶ngsel. Da en tv-tekniker eksempelvis p√• et tidspunkt beder om ro p√• en strand, udslynger Wolfgang bryskt sit og filmens credo: "Mine b√łrn er frie". Helt s√• frie er de dog ikke, da Wolfgangs √¶ldste datter Gelsomina (Maria Alexandra Lungu) dagdr√łmmer om at undslippe pligterne og flytte til Milano. Gelsomina √łnsker med andre ord at forlade den trygge kube, som hendes familie har udformet. En episode giver n√¶ring til denne dr√łm. Familien involveres nemlig i et tv-program "Landets mirakler", hvis sigte er at finde de mest autentiske naturprodukter. Wolfgangs √łkologiske honning er selvskrevet til at kandidere, men det er meget mod hans vilje, da familien interviewes til det syntetisk iscenesatte tv-program, der optages i en grotte p√• en √ł. Seancen har dog flere magiske momenter i form af en sj√¶lfuld chanson udf√łrt af en trio af √¶ldre kvinder samt ingen ringere end Monica Bellucci som dragende etruskerdronning.

Natlys
Filmisk perle
Visuelt ligger Miraklerne som n√¶vnt sig i slipstr√łmmen p√• den italienske neorealisme. Det g√¶lder ikke kun narrativt men ligeledes visuelt. Alice Rohrwachers fotograf H√©l√®ne Louvart har indfanget hele magien p√• 16 mm film, hvilket giver filmen en kornet patina, og forvandler den til en filmisk perle. Miraklerne form√•r desuden at sammenv√¶ve b√•de det banale med det filosofiske. Dertil skal skuespillet fremh√¶ves. Sj√¶ldent har man set en casting, hvor skuespillerne ubesv√¶ret gestalter deres karakterer lige s√• naturligt, som den honning der produceres i filmen. Den blot 34-√•rige Alice Rohrwacher m√• mest af alt betegnes som et af de mest lovende og lysende instrukt√łrtalenter. P√• Cannes-festivalen 2014 modtog Miraklerne fuldt fortjent juryens Grand Prix. Nu er der blot at vente p√•, at Rohrwacher helt i filmens √•nd b√•de stikker og best√łver publikum med endnu mere filmkunst.

Jerry Lewis-dramaet The Day the Clown Cried (1972) blev af pressen dømt så stødende, at filmen aldrig blev udgivet i biograferne ‚Äď hvad handlede filmen om?