Anmeldt af:Nadia Parbo

Premieredato:13-08-2015
Céline SalletteGeronimo
Rachid YousFazil
David MurgiaLucky
Nailia HarzouneNil

En ærefuld dans

At ville sl√• et n√¶rt, kvindeligt familiemedlem ihjel for ikke at gifte sig med den rette if√łlge familien, er desv√¶rre et evigt aktuelt emne og noget, som adskiller kulturer fra hinanden. Det er ogs√• et st√¶rkt kort i instrukt√łr Tony Gatlifs nye film, Geronimo, hvor familier fra forskellige verdener smadrer ind i hinanden, n√•r to af deres yngre medlemmer forelsker sig i hinanden. Det er som Romeo & Julie i et socialt belastet Frankrig tilsat en masse sang, dans og magisk realisme.

Øst for paradis
De to unge, Nil og Lucky, kommer fra hver sin klan. Hun er af streng tyrkisk afstamning, hvor is√¶r de unge st√•r med l√łftede pegefingre, og han er fra en dansende sig√łjnerklan. Hun er sat til at blive gift med noget af en klam stodder, men k√¶rligheden overvinder og hun beslutter sig for at flygte med sin romantiske sig√łjnerhelt. Dette kunne v√¶re s√• simpelt, men det bliver starten p√• en familiefejde, hvis eneste reelle modstand kommer fra socialarbejderen Geronimo (spillet af C√©line Sallette med de evigt triste √łjne), der selv har en fortid i et belastet milj√ł. Hun er deres holdepunkt, ligesom hun skal v√¶re vores gennem filmens 107 minutter. Desv√¶rre er det beskrivelsen af hende, der fejler i Geronimo.

For hvem er denne kvinde og hvorfor vil hun hj√¶lpe disse unge mennesker med s√• f√• muligheder? Kort f√•r vi at vide, at hun havde et andet liv engang, men vi bliver aldrig tilbudt en ordentlig indsigt i hendes fortid. Geronimo er en lidenskabelig sj√¶l med passion for sit arbejde, men en enkelt tur rundt i hendes lejlighed, der stadig er fyldt med flyttekasser, er den eneste gang, der bliver kastet en lille smule lys over hendes private situation. Mere viden om hende vi skal f√łlges med gennem filmen, kunne skabe en st√łrre medf√łlelse for denne k√¶mpende kvinde.

Øst for paradis
Anderledes succes har Gatlif med sin konstruktion, n√•r han taler filmens sprog. I Geronimo er det musikkens rytme, der bestemmer, hvordan der regeres og det er denne musikalske dominans, der f√•r til at minde mere om Emir Kusturica end Ken Loach. Her bliver der ogs√• pyntet med lidt magisk realisme, der er med til at fremkalde et dr√łmmende sk√¶r, n√•r Gatliff bruger b√•de musik og dans til at markere sin tematik. Der er noget i denne indgangsform, der g√łr, at Geronimo form√•r at skille sig ud og formidle sit budskab st√¶rkest, n√•r de mere alternative kunstformer bliver bragt p√• bane. En scene hvor de k√¶mpende parter danser om √¶ren, er langt st√¶rkere, end n√•r vold er det fremherskende element.

Der er få, der kan lave hårdtslående (magisk) realisme som franskmændene og med Geronimo er det også tydeligt at se, at de også mestrer kunsten, når der er tale om at krydre det med noget så anderledes som en operette-lignende tilgang. Det er på grund af formen, at Geronimo er værd at se. Som personportræt eller social kommentar fejler den grumt. I æstetikkens navn er det en smuk sag.

I Syrien21/6

Hvem er ikke en "mystery man"?