Anmeldelsesdato:10-08-2015
Anne DorvalDiane 'Die' Després
Antoine-Olivier PilonSteve O'Connor Després
Suzanne ClémentKyla
Patrick HuardPaul
Alexandre GoyettePatrick

Livet er: Forunderligt, smukt, sært, vanvittigt

Vi ser dem ikke tit nu til dags. Vidunderb√łrnene. Alligevel kravler de nogle gange frem, som det er tilf√¶ldet med Xavier Dolan, der som kun 17-√•rig skrev manuskriptet til debutfilmen I Killed My Mother. En debutfilm der kom p√• Cannes filmfestival tre √•r senere. Dolan er i stand til at skabe relationer og sk√¶bner ud af n√¶sten ingenting, til at tilkendegive mennesker uden umiddelbart at l√łfte en finger. Det er, hvad han kan og hvad han g√łr i Mommy, der er hans bedste film til dato. Bedre end Tom at the Farm, bedre end Laurence Anyways og bedre end langt de fleste film fra instrukt√łrer, der er dobbelt, tredobbelt, firedobbelt s√• gamle som Dolan.

Noget af det mest overlegne ved gode film er, n√•r de t√łr tage sin tid. Det g√łr Mommy, der beskriver forholdet mellem en fortabt mor og hendes endnu mere fortabte s√łn, Steve, der g√•r fra at v√¶re charmerende til adf√¶rdsvanskelig, hvis han da ikke nogle gange ender med at v√¶re decideret farlig for sine omgivelser og sig selv. Hvad skal man g√łre, n√•r man elsker s√• meget? Hvorn√•r g√łr man endegyldigt skade p√• et andet menneske og hvorn√•r er man den hj√¶lpende h√•nd? Det er ikke nemt at svare p√• for den lidende mor, men det er n√¶sten sv√¶rere for genboen Kyla, der hurtigt bliver en del af den lille familie uden at tage hensyn til sin egen. Hos mor og s√łn er der b√•de sorg og ulykke, men de er ogs√• i stand til at leve livet p√• en m√•de, som hendes egen er ude af stand til.

Camera Film
Som i I Killed My Mother er der i Mommy en gennemg√•ende k√¶rlighed, der str√łmmer gennem al frygten og √¶ngsteligheden. Det er sv√¶rt at v√¶re mor til besv√¶rlige Steve, men det er sv√¶rere at leve uden ham. Det er ikke sv√¶rt at forst√•, at disse tre ultimativt s√łde og gode mennesker bliver tiltrukket af hinanden p√• trods af deres gevaldige forskelligheder. P√• den m√•de er Mommy en klassisk fort√¶lling om mennesker, der kan hj√¶lpe hinanden ud af en krise. Men den er ogs√• s√• meget mere, for Dolan har med sin femte spillefilm skabt et (mester)v√¶rk, der bruger alle sine virkemidler til at understrege hvor forunderlig en st√łrrelse, livet kan v√¶re.

Det er ikke fordi, Mommy er en film, man bliver glad i l√•get af. Til det er den for m√łrk, for realistisk, for barsk. Den sender i stedet varme gennem hele kroppen; en varme der starter i f√łdderne og arbejder sig hele vejen gennem kroppen, indtil den forsvarsl√łse tilskuer er helt varm og elsker hvert aspekt ved dette liv. Det er, hvad Mommy kan. Det er, hvad Xavier Dolan kan. Og det er, hvad han har gjort i denne sin Cannes-vinder, der ikke kun er uigenkaldeligt smuk, fordi den har en tillid til livet, men ogs√• fordi denne tillid ikke kommer af uvidenhed eller naivitet, men derimod at have levet det.

Der er ikke meget bonus vedlagt dvd-udgivelsen: Seks trailers og et billedagalleri.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12