Det store museum

Anmeldt af:Nicki Jensen
Varighed:95 minutter
Instruktør:Johannes Holzhausen

Anmeldelsesdato:11-08-2015

Kulturens h√łjborg

Forholdet mellem det kulturelle og det rent underholdende er en evig debat, der ofte ender i en diskussion mellem det h√łj- og lavkulturelle. Det er nemt at reducere det lavkulturelle som kommercielt og billigt. En lang r√¶kke etablerede kulturinstitutioner er dog blevet n√łdt til at modernisere deres koncepter, og forholde sig til nutidens anderledes kr√¶vende publikum. Selv Det Kunsthistoriske Museum i Wien, som er et af de verdens st√łrste og vigtigste museer i verden, skal have kunder i biksen.

Reel Pictures
Det store museum er blevet optaget over et √•r i 2013, hvor omdrejningspunktet er gen√•bningen af de ber√łmte Kunstkammer rum. Udover at lokalerne bliver renoveret af h√•ndv√¶rkere, foreg√•r der en masse andet foran og bag kulisserne. Hverdagen er omfattende i det enorme museum. De utallige kunstv√¶rker og historiske genstande konserveres og kategoriseres. Ops√¶tningen af v√¶rkerne skal passe ind i Habsburgernes Hus, som alts√• huser det store museum, samtidig med en enorme marketing ogs√• skal omg√•s. Dette er blot nogle af de dele, som instrukt√łr Johannes Holzhausen har optaget.

Noget af det mest interessante ved Det store museum, er at det er en observerende dokumentar. Vi som publikum er fluen p√• v√¶ggen, mens det hverdagens trummerum p√• museet. Der er intet voice over, ingen n√¶vnev√¶rdige oplysninger med grafik eller tekst undervejs i den halvanden times tid filmen varer, ingen interviews. Billederne taler for sig selv, p√• hypnotisk vis, n√•r den enorme infrastruktur √•bner sig for os. En sekvens med en medarbejder, der tager et l√łbehjul ned gennem lange korridorer, udelukkende for at hente et udprintet papir, fort√¶ller lidt om hvor stort Det Kunsthistoriske Museum er.

Reel Pictures
Hagen ved Det store museum er hverken at det er en d√•rlig film, eller at den er ligegyldig. Det √©r vitterligt interessant at f√łlge tandhjulene i det store klokkespil. Filmen egner sig bedre i et mindre format, end p√• et biografl√¶rred, og ville typisk blive vist p√• en kulturkanal. Filmen bliver simpelthen for lang i spyttet, af den tydeligvis store respekt som Holzhausen har for Det Kunsthistoriske Museum. Selvom de sm√• hverdagshistorier er interessante i sm√• bidder, og den omfattende proces f√łlges detaljerigt, bliver disse detaljer ogs√• uvedkommende.

Meget sigende for Det store museum, er en sekvens hvor en af medarbejderne g√•r p√• pension. Hans dokumentation bliver arkiveret til glemsel, og den daglige gang forts√¶tter. Pr√¶cis det samme kommer til at ske med Det store museum. Som film er den en parentes, der absolut er interessant ‚Äď men den er ogs√• helt igennem forglemmelig.

Bare nogle trailers fra distribut√łrens andre titler samt et lille billedgalleri.

I Syrien21/6

Hvilken skuespiller har ikke spillet en blind person?