Anmeldt af:Nadia Parbo
Instruktør:Ronnie Sandahl

Premieredato:20-08-2015
Bianca KronlöfDino
Henrik RafaelsenSteffen
Mona KristiansenIda

Heja Sverige!

Med film som Something Must Break, Force Majeure og dokumentar/fiktionsfilmen Gensynet, har svensk film efterhånden cementeret deres egen relevans indenfor filmverdenen. Underdog, der vandt CPH PIX-prisen for New Talent Grand Prix i år er bestemt ingen undtagelse og er med til endnu en gang at true Danmarks selvbestaltede titel og position som det mest spændende filmland i Norden. Det er en film om fortid, fremtid og ligesom Something Must Break og Gensynet er det en film om hvordan, livet er for dem, der lever udenfor, hvad middelklassen ville kalde det etablerede samfund.

Filmbazar
Pigen Dino k√¶mper for sin plads i verden. Der er ikke noget tilbage for hende i hjemlandet Sverige, s√• hun er taget til Oslo for at starte et nyt liv. Et nyt liv kan dog have tr√¶nge k√•r, n√•r man bliver n√łdt til at dele et hjem med utallige andre unge i et kollektiv og der heller ikke her er nogle jobs at f√•. Ved en tilf√¶ldighed (og en smule st√¶dighed) f√•r Dino dog snart tjansen som barnepige/reng√łringsdame for en tidligere tennisstjerne og hans to b√łrn, mens konen er i Botswana for at finde sig selv. Men to mennesker med et behov for k√¶rlighed under samme tag kan have besv√¶rlige f√łlger.

Det ville v√¶re nemt at l√¶gge Underdog i samme rille som s√• mange andre film om k√¶rlighedstrekanter og √¶ldre m√¶nd, der falder for yngre kvinder, men instrukt√łr og manuskriptforfatter Ronnie Sandahls film handler om meget mere end f√łlelsesm√¶ssige k√¶rlighedsstrabadser. Det er ogs√• en politisk film om et land, der efterh√•nden ser sine skandinaviske naboer som tjenere, der er en automatisk del af arbejderklassen grundet Sveriges arbejdsl√łshed og, ikke mindst, en film der hylder underhunden i al sin glorv√¶rdighed.

Filmbazar
Dino er et produktiv af et land, der ikke er i stand til at hj√¶lpe hende, Sverige er et produkt af sin egen afmagt og hj√¶lpel√łshed og familiens √¶ldste datter er et offer for h√¶mninger, som hun er ude af stand til at udtrykke. I mods√¶tning til de lettere arrogante g√¶ster til et middagsselskab i det norske √łvre middelklassehjem er Sandahl ikke interesseret i at pege fingre af underhunden, men derimod at s√łge en mening med den situation, der tvinger nogle mennesker til at have en lavere status end andre. I Dinos kollektiv bor en masse svenske unge side om side i dr√łmmen om et bedre liv i Norge. Er det, hvad de har f√•et, n√•r de sk√¶ndes om f√¶lles madvarer og har lavtl√łnnede jobs, de ikke har lyst til at vende tilbage til?

Underdog er en film, der næsten tvinger til debat uden at have end antydningen af at være frelst. Den har ikke et mål i sigte, men er derimod meget mere interesseret i at fortælle en historie om mennesker og situationer, der ofte ikke bliver set på i andre medier. Det er med historier som denne, at svensk film er blevet en vigtig brik i europæisk film. Underdog er ingen undtagelse.

I Syrien21/6

"Alan Smithee" er det pseudonym, der traditionelt bliver brugt af instruktører, der ikke er villige til at putte deres navn på en katastrofal film ‚Äď hvilken af disse instruktører har brugt dette pseudonym?