Anmeldelsesdato:25-08-2015
Lars MikkelsenOberstl√łjtnant Hintz
Pilou Asb√¶kSekondl√łjtnant Sand
Gustav Dyekjær GieseMenig Andersen
Joachim FjelstrupSergent Bundgaard

Den morgen vi tabte

Der er stadig billetter i 2. verdenskrig. Det g√¶lder b√•de i bogudsalgenes bugnende kataloger og tilsyneladende ogs√• i biograferne ‚Äď og m√•ske er n√łglefort√¶llingen om vores lille land, der blev besat af overmagten fra syd, en historie, vi har brug for at vende tilbage til for at kunne forst√• vores plads i verden. For sm√• til at forsvare os selv, for store i √•nden til at lade os begr√¶nse af landets lidenhed.

Vi er netop kommet nogenlunde helskindede ud af Ole Bornedals stort anlagte og til tider vulg√¶re opus om det mest smertelige nederlag p√• den s√łnderjyske muld i 1864, hvor nationens selvforst√•else br√łd helt sammen og tyskerne kunne tage for sig af den jyske halv√ł. Derfor kl√¶der det Roni Ezras kontrollerede debutfilm at v√¶lge en helt anden tone til skildringen af invasionen d. 9. april 1940, hvor den tyske milit√¶rmaskine p√• f√• timer tromlede det sparsomme v√¶rn under larvef√łdder og regeringen overgav sig.

Ezra stiller skarpt p√• en lille deling og deres oplevelse af morgenstundens forg√¶ves modstand. En cykelpatrulje, der skulle fungere som st√łtte til de mere seje motorcykelenheder, der var sendt til gr√¶nselandet som svar p√• den massive oprustning, man konstaterede umiddelbart syd for gr√¶nsen. I front for denne har vi sekondl√łjtnant Sand i Pilou Asb√¶ks skikkelse, og i filmens √•bning aftenen f√łr invasionen f√•r vi skitseret gruppens indbyrdes dynamik. Der er b√•de den rappe k√łbenhavner og den sindige jyde. Klich√©er, der dog f√•r liv og n√¶rv√¶r af de prim√¶rt ukendte, men glimrende skuespillere.

Da gr√¶nsen bliver overskredet sendes tropperne i kamp, og i realistiske, h√•ndholdte billeder f√łlger vi med overraskende intensitet timerne frem til kapitulationen. Det burde ikke v√¶re sp√¶ndende, n√•r nu udfaldet er givet p√• forh√•nd, men det er det faktisk. Fra den ubelejlige punktering under en genvej gennem en skov, til slaget i Haderslev, hvor meldingen om regeringens overgivelse ikke var n√•et frem endnu.

Mens timerne g√•r indser de ellers k√¶ph√łje soldater, hvor stor forskel der er p√• dem og fjenden i alle milit√¶re aspekter, og filmens styrke ligger ‚Äď ud over de glimrende og sp√¶ndende kampscener ‚Äď i skildringen af denne indsigt. Modl√łshedens ubarmhjertige indtog i de unge mennesker og ikke mindst i Pilou Asb√¶ks fremragende Sand. 9. April overbeviser som en n√¶rv√¶rende og sp√¶ndende krigsfilm, der holder sig langt p√• afstand af det storladne og ambiti√łse, men dyrker sin gruppe og sin historie med en kl√¶delig seri√łsitet og afm√•lt realisme.

De to featuretter, der g√•r bag om filmen, er ganske korte, men interviewet med veteranerne f√•r heldigvis hele 20 minutter. De gamle drenge f√•r ogs√• lidt plads i de foreg√•ende indslag, men deres historier er langt mere personlige og har ikke s√• meget med selve filmen at g√łre. Hvordan den blev skruet sammen bliver man ikke meget klogere p√•.
Ellers er der nogle sm√• klip med underl√¶gningsmusikken og filmens trailere. Bonusmaterialet er klart p√• den historiske (l√¶s: t√łrre) side. Ikke at det er en skidt ting. Men lidt mere om processen med at lave filmen, havde ikke v√¶ret uvelkomment!

Hedi20/4
Creative Control20/4
The Edge of Seventeen20/4