Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen

Mikkel Boe F√łlsgaardKim Vilfort
Cyron MelvilleBrian Laudrup
Esben Smed JensenJohn 'Faxe' Jensen
Henning JensenKaj Johansen
Gustav Dyekjær GiesePeter Schmeichel

Formidabelt sammenspil ender med ærgerlig afbrænder

Jeg t√łr godt v√¶dde p√•, at du har et forhold til EM ‚Äô92. Selv hvis du ikke var f√łdt, da det danske fodboldlandshold mod alle forventninger blev europamestre, har din familie sikkert flere gange fortalt dig om Kim Christoftes flabede straffespark mod Holland eller John 'Faxe' Jensens dr√łmmem√•l i finalen. Ja, selvom det efterh√•nden er 23 √•r siden, er EM '92 stadig en sportsbegivenhed, som er indprentet i vores kollektive hukommelse. Derfor var en spillefilm om Danmarkshistoriens st√łrste sportspr√¶station naturligvis ogs√• bare et sp√łrgsm√•l om tid.

Handlingen er der naturligvis ingen tvivl om. Sommeren '92 er en klassisk underdog-fort√¶lling om en lille nation, der g√łr det umulige. Filmen tager, naturligvis, fristes jeg til at sige, udgangspunkt i landstr√¶ner Richard M√łller Nielsen, der om nogen havde sv√¶re vilk√•r. B√•de spillerne, DBU og den brede befolkning var langt fra imponerede over den s√¶regne fynbo, som med sin kedelige spillestil og kiksede joggings√¶t i h√łjere grad mindede om en bonder√łv end en tr√¶ner med international kapacitet.

Sommeren '92 er derfor i lige s√• h√łj grad en film om Ricardos kamp for at bevise sit v√¶rd og opn√• respekt, som det er en film om Danmarks gulddrenge. Det kommer is√¶r til udtryk i det k√łlige og kontrastfyldte forhold til k√łbenhavnerdrengen Brian Laudrup, der g√•r fra at v√¶re en af landstr√¶nerens st√łrste kritikere til langsomt at forst√• og respektere den vedholdne fynbo. Netop skildringen af Ricardo og hans forhold til de danske landsholdsspillere er da ogs√• filmens helt store styrke. Det er is√¶r takket v√¶re Ulrich Thomsen, der perfekt skildrer den st√¶dige, men lune landstr√¶ner.

Ulrich Thomsen har ligesom sine skuespillerkolleger dog det k√¶mpem√¶ssige problem, at b√•de landsholdlegenderne og skuespillerne har s√• stor en kendisfaktor, at det er sv√¶rt at blive fuldst√¶ndig opslugt af filmen. For selvom s√¶rligt Ulrich Thomsen som Ricardo og Mikkel Boe F√łlsgaard som Kim Vilfort g√łr det fortrinligt, glemte jeg aldrig, at der blot var tale om skuespil. Her havde det un√¶gteligt v√¶ret en fordel, hvis der var g√•et nogle flere √•r, inden den historiske begivenhed var blevet omsat til film.

Dette problem kommer ogs√• til udtryk i filmens fodboldsekvenser, der skiftevis benytter sig af arkivklip og indspillede scener med filmens cast. Men hvad v√¶rre er, at de nyindspillede fodboldscener sammenstillet med de originale tv-billeder fremst√•r karikerede og mest af alt ligner d√•rlige rekonstruktioner af den type, man forventer at se i en d√•rlig tv-dokumentar. Og n√•r filmens h√łjdepunkter netop skal findes i fodboldkampene, ender det hele m√¶rkeligt antiklimatisk.

Overordnet set er Sommeren '92 en klassisk underdog-fort√¶lling, der takket v√¶re sin korte spilletid og h√łje tempo aldrig form√•r at kede. Men selvom filmens cast spiller fortrinligt, s√• g√łr b√•de fodboldspillernes og skuespillernes store popularitet det desv√¶rre sv√¶rt at k√łbe illusionen om, at for eksempel Cyron Bj√łrn Melville skulle v√¶re Brian Laudrup. Endnu mere problematisk er det dog, at filmens fodboldscener, der burde v√¶re sp√¶ndingsgivende, med sin blanding af arkivmateriale og nyindspillede scener, mest af alt fremst√•r kiksede. Det form√•r desv√¶rre at √łdel√¶gge en ellers vellavet filmatisering af et stykke Danmarkshistorie.

Minder fra i går27/7
May God Save Us27/7
Atomic Blonde27/7