Anmeldt af:Morten MĂžller Bertelsen

Jérémie RenierPierre Bergé
Louis GarrelJacques de Bascher
LĂ©a SeydouxLoulou de la Falaise
Amira CasarAnne-Marie Munoz
Aymeline ValadeBetty Catroux

Flad fortĂŠlling om farverigt modeikon

Interessen for Yves Saint Laurent fejler ikke noget. Kun et Är der gÄet, siden den seneste film om den afdÞde modeskaber udkom. Fascinationen er da ogsÄ til at forstÄ. For udover at vÊre en af det 20. Ärhundredes vigtigste skikkelser i modeindustrien sÄ var YSL ogsÄ homoseksuel i en tid, hvor det ikke altid var velanset. LÊg dertil en turbulent jetsettilvÊrelse med druk og stoffer og en diagnose som maniodepressiv, og sÄ skulle der ellers vÊre rigeligt med materiale til mindst en hÄndfuld spillefilm. Det helt store spÞrgsmÄl var derfor, hvilket aspekt af den franske designers liv, Saint Laurent ville fokusere pÄ.

Filmbazar
Som det ofte er tilfĂŠldet for biopics, vil Bertrand Bonellos portrĂŠtfilm ogsĂ„ gerne lidt af det hele. Med udgangspunkt i YSL’s ti mest kreative Ă„r fra 1967 til 1976 kommer vi bĂ„de med bag om de mange modekollektioner og det turbulente forhold til henholdsvis partneren Pierre BergĂ© og elskeren Jacques de Bascher. Og sĂ„ fĂ„r vi ikke mindst et indblik i Yves’ skrĂžbelige og narcissistiske vĂŠsen, der mest af alt fĂ„r ham til at fremstĂ„ som en forvokset teenager.

At Saint Laurent ikke er skÄret helt sÄ skarpt, som man kunne Þnske sig, er mÄske ikke ideelt, men det er langt fra filmens stÞrste problem. Nej, det er derimod mÄden, som indholdet prÊsenteres pÄ. Helt basalt savnede jeg en konflikt eller et omdrejningspunkt til at fastholde min opmÊrksomhed. Men af uransagelige Ärsager har Bertrand Bonello har ikke vÊret interesseret i at give sin film fremdrift. I hvert fald har han valgt at benytte sig af en tilgang sÄ flad, at selv en Wikipedia-artikel til sammenligning fremstÄr afvekslende og sprudlende.

Filmbazar
Det er en skam, for Saint Laurent er ellers ikke uden kvaliteter. IsÊr filmens hovedrolleindehaver, Gaspard Ulliel, formÄr perfekt at indfange den pÄ én og samme tid selvtillidsfulde og usikre mangemillionÊr. For mens YSL det ene Þjeblik udrÄber sig selv som sin generations helt store designer, sÄ opfÞrer han sig kort tid efter som et genert lille barn til sit eget modeshow.

Der skal dog langt mere end en god skuespilprÊstation og en betagende flot billedside til at redde denne biopic. For med sin lÊngde pÄ to en halv time er Saint Laurent alt, alt for lang, nÄr man tÊnker pÄ, hvor fladt og kedeligt den er fortalt. Ja, det er faktisk lidt af en bedrift, at franske Bertrand Bonello har formÄet at lave sÄ tÞr og langsommelig en film om en person sÄ farverig som modeikonet Yves Saint Laurent.

IndlÊg:

”Fem småforbrydere. Tonvis af kokain. 27 døde. To overlevende og ikke skyggen af et bevis.” Hvilken film er der tale om?

Sűg pć Google