Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen

Jérémie RenierPierre Bergé
Louis GarrelJacques de Bascher
Léa SeydouxLoulou de la Falaise
Amira CasarAnne-Marie Munoz
Aymeline ValadeBetty Catroux

Flad fortælling om farverigt modeikon

Interessen for Yves Saint Laurent fejler ikke noget. Kun et √•r der g√•et, siden den seneste film om den afd√łde modeskaber udkom. Fascinationen er da ogs√• til at forst√•. For udover at v√¶re en af det 20. √•rhundredes vigtigste skikkelser i modeindustrien s√• var YSL ogs√• homoseksuel i en tid, hvor det ikke altid var velanset. L√¶g dertil en turbulent jetsettilv√¶relse med druk og stoffer og en diagnose som maniodepressiv, og s√• skulle der ellers v√¶re rigeligt med materiale til mindst en h√•ndfuld spillefilm. Det helt store sp√łrgsm√•l var derfor, hvilket aspekt af den franske designers liv, Saint Laurent ville fokusere p√•.

Filmbazar
Som det ofte er tilf√¶ldet for biopics, vil Bertrand Bonellos portr√¶tfilm ogs√• gerne lidt af det hele. Med udgangspunkt i YSL‚Äôs ti mest kreative √•r fra 1967 til 1976 kommer vi b√•de med bag om de mange modekollektioner og det turbulente forhold til henholdsvis partneren Pierre Berg√© og elskeren Jacques de Bascher. Og s√• f√•r vi ikke mindst et indblik i Yves‚Äô skr√łbelige og narcissistiske v√¶sen, der mest af alt f√•r ham til at fremst√• som en forvokset teenager.

At Saint Laurent ikke er sk√•ret helt s√• skarpt, som man kunne √łnske sig, er m√•ske ikke ideelt, men det er langt fra filmens st√łrste problem. Nej, det er derimod m√•den, som indholdet pr√¶senteres p√•. Helt basalt savnede jeg en konflikt eller et omdrejningspunkt til at fastholde min opm√¶rksomhed. Men af uransagelige √•rsager har Bertrand Bonello har ikke v√¶ret interesseret i at give sin film fremdrift. I hvert fald har han valgt at benytte sig af en tilgang s√• flad, at selv en Wikipedia-artikel til sammenligning fremst√•r afvekslende og sprudlende.

Filmbazar
Det er en skam, for Saint Laurent er ellers ikke uden kvaliteter. Is√¶r filmens hovedrolleindehaver, Gaspard Ulliel, form√•r perfekt at indfange den p√• √©n og samme tid selvtillidsfulde og usikre mangemillion√¶r. For mens YSL det ene √łjeblik udr√•ber sig selv som sin generations helt store designer, s√• opf√łrer han sig kort tid efter som et genert lille barn til sit eget modeshow.

Der skal dog langt mere end en god skuespilpr√¶station og en betagende flot billedside til at redde denne biopic. For med sin l√¶ngde p√• to en halv time er Saint Laurent alt, alt for lang, n√•r man t√¶nker p√•, hvor fladt og kedeligt den er fortalt. Ja, det er faktisk lidt af en bedrift, at franske Bertrand Bonello har form√•et at lave s√• t√łr og langsommelig en film om en person s√• farverig som modeikonet Yves Saint Laurent.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10