Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen

Pia Lindström
Isabella Rossellini
Liv Ullmann
Sigourney Weaver
Alicia Vikanderstemme

En karrierekvinde med store ambitioner

Hvis samarbejdet med mesterinstrukt√łrerne Alfred Hitchcock, Ingmar Bergman, Roberto Rosellini og Victor Fleming ikke er bevis nok i sig selv, s√• er tre Oscar-statuetter det i hvert fald: Ingrid Bergman er utvivlsomt en af de st√łrste filmstjerner nogensinde. Men en stor skuespilkarriere er naturligvis ikke ensbetydende med en sp√¶ndende biografisk dokumentar. Derfor er det i den forbindelse heldigt, at den svenske superstjerne bestemt ikke var et dydsm√łnster, men tv√¶rtimod traf en r√¶kke tvivlsomme beslutninger.

Miracle Film
Dokumentaren fort√¶lles, som titlen ogs√• indikerer, fra Ingrid Bergmans synspunkt. Filmens instrukt√łr, Stig Bj√∂rkman, har nemlig f√•et adgang til b√•de privatoptagelser, breve og dagb√łger, som har til hensigt at give et indblik i Casablanca-skuespillerindens tanker. Og selvom det naturligvis ikke er Bergman selv, men derimod Alicia Vikander, Sveriges nyeste stjerneskud, der l√¶ser op af dagb√łgerne, er det alligevel n√¶sten som om, at det er den nu afd√łde superstjerne, som taler direkte til en.

S√•ledes bliver man i kronologisk r√¶kkef√łlge guidet igennem Ingrid Bergmans liv. Fra da hun som helt ung mistede begge sine for√¶ldre, gennem den succesfulde periode i Hollywood og helt frem til hendes d√łd i 1982. P√• knap to timer n√•r Jeg er Ingrid at f√• stort set alle de karrierem√¶ssige h√łjdepunkter med. Det er imidlertid konsekvenserne af det travle liv som skuespiller, der for alvor g√łr Bj√∂rkmans dokumentar interessant. Her finder vi nemlig ud af, at Ingrid Bergman i allerh√łjeste grad var en karrierekvinde, som prioriterede arbejdet over familien. Dette endda i s√• h√łj en grad, at hun kun s√• sine b√łrn med meget store mellemrum.

Miracle Film
Det burde, skulle man tro, give anledning til kritik fra b√łrnenes side, men til min store overraskelse roser de enstemmigt deres mor til skyerne. "Vi ville bare √łnske hun havde v√¶ret der noget oftere", g√•r den eneste, noget √•benlyse kritik p√•. Det helt store problem med Jeg er Ingrid er da ogs√•, at den savner en konflikt. For selv da samtalen falder p√•, da Bergman forlod sin svenske familie for at v√¶re sammen med den italienske kunstfilmsinstrukt√łr Roberto Rossellini, er Bergmans svenske datter forbl√łffende fattet.

Jeg er Ingrid er en s√¶rdeles vellavet dokumentar, der giver et grundigt indblik i den svenske skuespillegendes liv. Men selvom Ingrid Bergmans liv er fyldt med konflikter, kommer man aldrig for alvor i dybden med disse. Pr√¶cis hvordan beslutningen om at stikke af med Rossellini har p√•virket den svenske sk√łnhed, fandt jeg ‚Äď trods adgang til dagb√łger og privatoptagelser ‚Äď aldrig rigtig ud af. Derfor ender Bj√∂rkmans dokumentar med at fremst√• lidt for p√¶n og poleret til at h√¶ve sig fra det underholdende til det mindev√¶rdige.

Hvem instruerede den originale version af filmen Psycho?