Anmeldelsesdato:28-08-2015
Maggie SmithMuriel Donnelly
David StrathairnTy Burley
Judi DenchEvelyn Greenslade
Bill NighyDouglas Ainslie
Celia ImrieMadge Hardcastle

Overivrige Patel, smukke Indie og supercool bedstemor Smith

Det er ikke engang en uge siden, jeg stod af flyet fra det nordlige Indien. Det var derfor en sk√¶ppesk√łn oplevelse af se dette b√•de r√¶dselsfulde og smukke land blive portr√¶tteret i The Second Best Marigold Hotel, der ligesom sin forg√¶nger fort√¶ller en historie, der ikke ligger under for dens prim√¶re skuespillere, der har en gennemsnitsalder p√• cirka 65 √•r. Indien er nemlig et smukt land, der n√¶ste trygler om at blive sat som baggrund for film ‚Äď ogs√• selvom The Second Best Marigold Hotel m√•ske maler lige lovligt tykt med en forsk√łnnende pensel.

Fox Film
I denne forts√¶ttelse er Marigold-hotellets beboere stadig forelskede i det farverige √ėsten. Den unge Sonny har f√•et ambitioner om at f√• endnu et hotel under sine vinger, mens Evelyn, Muriel og co. stadig tumler med livets sm√• forhindringer. The Second Best Marigold Hotel (det m√• da i √łvrigt v√¶re en af √•rets l√¶ngste filmtitler) handler alts√• om gamle mennesker, men ved det ikke helt selv. I hvert fald er instrukt√łr John Madden opsat p√• at lave en film, der omhandler den indiske Sonny og hans brud Sunaima liges√• meget som vores umiddelbare hovedpersoner.

Dette er lidt af et problem, for i rollen som Sonny virker Dev Patel (der ellers plejer at v√¶re s√• s√łd) helt overk√łrt. Til sidst ender vi med en karakter, der som en anden Jar-Jar Binks tydeligvis har f√•et overdreven scenetid, fordi han skulle v√¶re filmens morsomme midtpunkt, men som ender med at v√¶re en lettere belastning. Hvorfor troede Madden i det hele taget, at der var brug for den slags, n√•r han har en guldgrube i form af veteranskuespillere, der kan spille sokkeholderne af enhver ung kn√łs?

Fox Film
Den udtalelse g√¶lder i s√¶rdeleshed Maggie Smith, der er liges√• herlig i The Second Best Marigold Hotel, som hun var i den f√łrste. Smith er en scenestj√¶ler. Hun er ikke kun et dejligt midtpunkt i den engelske serie Downton Abbey, men stj√¶ler ogs√• her al opm√¶rksomhed som den evigt knotne Muriel, der sk√¶lder ud p√• enhver, der vover at trodse hendes engelske sensibilitet. Jovist, hun f√•r mest tid til at udfolde sig i filmens f√łrste halvdel, men hvor kunne hun da v√¶re god, hvis hun fik flere scener med det dr√¶bende blik, der kunne f√• enhver flab til at tie stille. Hvad med eksempelvis at have givet hende flere scener og sk√•ret ned p√• Patels?

Hermed ikke sagt, at The Second Best Marigold Hotel ikke er en god film. Det er den. Det er den slags film, der er inspirerende for b√•de √¶ldre og dem, der ved, at de engang bliver det. Det er en film, der (ligesom forg√¶ngeren) siger, at livet ikke stopper bare fordi, man har n√•et en vis alder. Hjertevarmen h√¶nger fast i hver en scene, men det betyder ikke, at den er perfekt. Sk√¶r ned p√• nogle ting, giv tid til andre og slet i det hele taget den overfl√łdige historie med Richard Gere som den mystiske forfatter Guy Chambers. S√• ville man have et vaske√¶gte hit p√• trods af alder og kontinent.

Ekstramaterialet fylder ikke meget p√• udgivelsen. Der er blot seks korte (2-3 minutter) featuretter, der g√•r bag optagelserne. De er alle hyggelige, men ligner alt for meget hinanden til egentlig at g√łre indtryk og er alt for overfladiske til at g√łre os klogere p√• filmens tilblivelse.
Ellers finder man filmens to trailers og en bunke stillfotos.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12

Abernes planet: Opg√łret1/12

Brian DePalma skulle oprindeligt have instrueret Michael Douglas i denne thriller, men bakkede ud, da han frygtede historien var for lig Clint Eastwoods Play Misty for Me. Hvem blev den nye instruktør på projektet, og hvad blev filmens endelige titel?