Anmeldelsesdato:31-08-2015
Paul WalkerBrian O'Conner
Jason Statham Deckard Shaw
Dwayne JohnsonLuke Hobbs
Michelle RodriguezLetty Ortiz
Jordana BrewsterMia Toretto

For vildt

Det virker som rigtig længe siden vi først stiftede bekendtskab med bilbøllen Dominic Toretto og den unge FBI-agent Brian O'Connor på gaderne i Los Angeles, hvor de ræsede i dyrt ombyggede biler, når de ikke røvede lastbiler i næsten lige så høj fart. Det var i 2001, og med nu syv film skruet sammen på bare 14 år, kan man ikke komme uden om, at dette er en franchise med muskler. Også selvom disse syv film ikke alle har været lige spændende, morsomme, blærede, selvbevidste, pjattede eller rørende. Denne sidste i rækken (ikke at den sætter permanent punktum for filmene: Vin Diesel har allerede inden premieren hentydet, at 8’eren vil finde sted i New York City) er klart seriens mest fantastiske. Fantastisk ment som at vi næsten befinder os i et alternativt univers. Den byder både på de vildeste bil-stunts men også det tåbeligste plot.

Fint farvel
Desværre døde Paul Walker da man var cirka halvt igennem optagelserne til Fast & Furious 7 og alle scenerne med ham i sidste halvdel af filmen er derfor lavet med hans to brødre som stand-ins og naturligvis en masse CGI-arbejde. Og det er morbidt nok filmens mest imponerende bedrift. For det er næsten umuligt at spotte hvornår det ikke er Paul Walker. I den rørende, men stærkt sentimentale slutscene er det tydeligt nok at se, at der er tilføjet digitalt arbejde til hr. Walker, men selvom han ser en anelse syntetisk ud, så ligner det stadig Paul Walker! Uheldigvis er der så meget andet i filmen, der fremstår alt for kunstigt. Jason Statham er filmen skurk, Deckart Shaw, overbeskyttende og lettere psykotisk storebror til forrige films skurk Owen Shaw, men manuskriptforfatteren har glemt at give figuren en personlighed, så stakkels Statham, der altid er bedst når hans figurer får lov at vise lidt menneskelighed, må nøjes med at rende rundt og ligne en ucharmerende robot.

Mudret sjusk
Det virker mest af alt som om Chris Morgan, der har været manuskriptforfatter på serien siden 3’eren, har sjusket sig igennem 7’eren. Og han er ikke den eneste. Det eneste, der ikke er blevet sjusket med er filmens obligatoriske bil-stunts. Og de er endnu engang fuldstændigt over the top, utroværdige og aldeles pragtfulde. Men når filmen ikke lige lægger op til disse og prøver at komme ud af mudderet, som manuskriptet er(!), så er det vi griner knapt så meget med filmen og i stedet af den.
Ja, siden 2 Fast 2 Furious har filmserien konstant forsøgt sig med opfindsomme nye måder at bruge en bil på. Derfor er det heller ikke synderligt ophidsende at se Diesel og Statham i en dramatisk mano-a-mano-scene køre deres biler ind i hinanden. Altså, snude mod snude. OK, det var vi ikke set før, men det havde vi heller ikke behøvet. Og det er desværre heller ikke det dummeste film 7 byder på. Glem – naturligvis – alt om plottet: Det er noget med en terrorist, der vil have fingrene i noget effektivt sporingsprogram, hvorefter den amerikanske regering hemmeligt hyrer Toretto og hans bilbande til at opsnappe hackeren bag, fordi alle andre eliteenheder åbenbart ikke kan. A'hva?

1 Lykan HyperSport = 1 lækker scene
Det betyder blandt andet, at vi skal en tur til Abu Dhabi, da super-dimsen befinder sig der. Hvorfor Abu Dhabi? Det lugter kraftigt af at filmfolkenes bestillingsliste over smarte bil-stunts tilsyneladende har omfattet et vovestykke med en superdyr luksusbils sammenstød med tre skyskrabere, og det lækreste sted man kunne skyde den slags blær: Abu Dhabi! Og bevares, det er et af filmens højdepunkter, men problemet med film 7 er, at den totalsmadrer grænsen for, hvad man er villig til at tro på. De andre film i serien har alle haft et løst forhold til tyngdekraften og generelle fysiske rammer; men denne gang er faktorerne simpelthen for tåbelige. Som fx mens vi befinder os i Abu Dhabi roder den altid hårdtslående Letty sig ud i kampscene med en hel hær af bodyguards. En oplagt chance for at bruge Michelle Rodriguez’ talent for øretæveuddeling, men at alle disse personlige soldater er kvinder og top-vagten spilles af Ronda Rousey og Letty lægger dem alle ned, er en svær pille at sluge.

Hardcore
Dette er ikke længere en rap actionfilm, lige som de fleste af de foregående F&F-film med en masse lækre biler og et solidt sammenhold mellem de charmerende farverige hovedpersoner, der ser hinanden som selvvalgt familie. Dette er porno. Nej, ingen smider tøjet. Dette er bil-porno, for at være præcis. En række frække money-shots, hvor vi får nogle saftige close-ups af maskinernes anatomi og der bliver dvælet ved overflader og kurver, mens vi derimod krummer tæer over de kiksede replikker. Det er der i princippet ikke noget galt i. I Fast 5, som ubetinget er seriens bedste, leverede Dwayne Johnson nogle af de mest latterlige replikker, mens vi ventede på næste svedige bilstunt. Forskellen er denne gang, at hr. Johnson er alt for lidt med. Han kan om nogen bære en tåbelig replik og hans naturlige selvironi kan redde ham ud af meterhøjt mudder. I dette 137 minutters tunge actionsnask er hans få scener nogle af de sjoveste. Kurt Russell hygger sig også med sin kulørte birolle, og når alle vennerne hakker på stakkel Roman Pearce, er vi straks tilbage i varmt venskabsmiljø. Men alle disse små fine øjeblikke får ikke plads nok. Ånden fra de gamle F&F-film føles kvalt. En skam som nogle enkelte flotte stunts ikke kan opveje. Det er ikke helt så skidt at det ligner klassisk BAYhem, men det er næsten også kun tilbageblikket på Paul Walker mod slutningen, der redder Furious 7 på målstregen.

På blu-ray'en kan filmen opleves i to udgaver, biograf-versionen og en såkaldt Extended Edition. Som viser sig at være to minutter længere og ikke med andre scener. Forskellen er derfor minimal, for ikke at sige ligegyldig. Derimod er bonusmaterialet på udgivelsen de mange ekstra minutter værd!

Ud over et 8 minutters indslag, der handler om Universal Studios nye forlystelse "Fast & Furious: Supercharged Ride", går de øvrige featuretter og menupunkter bag om selve filmen. Og de er pænt fede og ganske interessante. Der er selvfølgelig en del om bilerne, figurerne og slåskampene. Foruden fire (3 af dem med Letty) slettede scener, som også er værd at bruge tid på.

Overraskende er det dog, at Paul Walker ikke nævnes en eneste gang. Der blev ellers lagt rigtig meget arbejde i at beholde ham i resten af filmens optagelser, han ikke nåede at indspille; men det har nok været for følelsesmæssigt svært at samle et menupunkt om ham – og heldigvis for det. Han fortjener bedre, og "See You Again"-musikvideoen er også domineret af billeder med ham. Så han er med, uden vi går helt i spåner men derimod kan hygge os med de mange lette og underholdende making of-indslag.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9