Anmeldt af:Signe Mai Søsted

Wes BentleyJames
Emily RatajkowskiSophie
Jonny WestonMason
Shiloh FernandezOllie
Alex ShafferSquirrel

Lyden af en eksistentielt kriseramt ungdom

Solen flammer n√•desl√łst i den californiske "Valley" (nord for Hollywood), farverne flyder sammen i et uklart bl√¶ndv√¶rk af br√¶ndte toner af orange og r√łd, og stikkende buske fuld af skarphvide kaktusblomster pryder landskabet. T√łrke. Den engang uden tvivl familieforenende swimmingpool, kilden til ubekymrede dasedage i baghaven, gaber tomt, nu kun et hul i jorden, som en forslugen mund umulig at holde trit med.

Her vokser Cole (Zac Efron) op, p√• g√¶stesengen hos bedstevennen Mason og dennes familie. Sammen med resten af kliken, Ollie og Squirrel, sumper de rundt i en udefineret higen efter rigdom og anerkendelse. Efter at blive til noget, v√¶re nogen. Efter en billet ud og v√¶k, v√¶k fra valleyen og villavejene med de tomme baghaver. Og Cole, gruppens spirende talentfulde DJ, er netop den billet. Han jagter det ideelle track, den ene signatursang, der kan tage ham med verden rundt og plante hans navn p√• alle de rigtige lister, men mest af alt den sang, der kan f√• alle til at danse ‚Äď for s√•dan virker det perfekte track.

Musik er en videnskab. Forskellige lydspektre og tonearter knytter sig til respektive kropsdele. Antallet af musikkens slag per minut kolliderer med den menneskelige hjerterytme, indtil det plateau, hvor begge er i sync, og alle dansegulvets kroppe sl√•r som med √©n eneste puls. 128 slag per minut: Det magiske tal. Som kroppen er musik derfor organisk, aldrig stillest√•ende, aldrig kunstig ‚Äď i hvert fald ikke den musik, der rammer folk. Men organisk lyd tager tid at finde, at skabe sine egne toner og komponere noget substantielt ud af st√łj og klange og hverdagens larm er en langvarig proces, der er fristende at springe over for en fyr som Cole, der gerne vil rykke nu, videre nu, fremad nu.

We Are Your Friends skaber med ovenst√•ende tydeligvis en metafor for den jagt efter egen identitet og en personlig stemme i en voldsomt virkelig verden, som alle unge mennesker kastes ud i. At finde sig selv er ikke det samme som at opfinde sig selv, noget, mange af tidens millenniumb√łrn beklageligvis synes at have misforst√•et. Der er ingen ber√łmmelse, der kan fort√¶lle dig, hvem du er ‚Äď kun hvem du gerne vil v√¶re. Filmens setting i det elektroniske musikmilj√ł er ideel for dens coming of age-tematik. Undergrundsscenen, natklubberne og festivalerne flyder over med obligatoriske fristelser i s√•vel hvid pulver- som pilleform, som flydende guld i whiskyglassene og solkysset hud over n√łgne kvindel√•r. Den hypede verdensstjerne, DJ‚Äôen James Reed, bliver ikke bare Coles ven og mentor rent musikalsk, men lige s√• meget rent menneskeligt; den √¶ldre generation giver visdommen videre til den kommende.

Id√©en fejler som s√•dan ikke noget, og den generelle eksekvering er ligeledes ganske fin. Problemet med We Are Your Friends ligger tidligere i processen, p√• manuskriptplanet, hvor filmens replikker simpelthen er blevet til et lang citatvenligt lir af Hollywood-klich√©er om dr√łmme, der virkelig kan blive til virkelighed, n√•r bare du √łnsker det h√łjt nok. Dette bliver heller ikke bedre af, at den danske overs√¶tter har tolket lige rigeligt p√• det talte sprog og tekstet filmen lidt for personligt til min smag ‚Äď en mere neutral og direkte overs√¶ttelse er at foretr√¶kke, s√• man selv kan till√¶gge ordene den mening, man nu t√¶nker, de skal have.

P√• samme m√•de som replikkerne er mange af scenerne rene skabelonskiver af den klassiske Hollywood-vinyl, eksempelvis utroskaben, der afsl√łres ved et opkald til den forkerte mobil, eller den vanvittige fest, der f√•r en alvorlig afslutning, for ikke at n√¶vne de ukl√¶deligt glimmerglittede afslutningsscener, hvor alle ender bindes utrov√¶rdigt nydeligt op. Det er √¶rgerligt, at disse tr√¶k sk√¶mmer filmen i en s√•dan grad, at end ikke det dansabelt, pulserende l√¶kre soundtrack kan overd√łve dem. Sp√łgelsesmusikeren, der g√łr Cole trov√¶rdig i rollen som DJ, den franske musikeropkomling Pyramid, g√łr ellers, hvad han kan med sine elektronisk sj√¶lfulde tracks, ligesom det er opl√łftende at h√łre Gryffin-remixet af Years & Years‚Äô monsterhit "Desire", Kygos version af Seinabo Seis "Younger" eller det helt ukendte "Blackout" af The Americanos.

We Are Your Friends er en film om en ungdom i krise. En generation af mennesker, der er opvokset med, at alt er muligt, men som ikke har l√¶rt at arbejde for det. De s√łger det hurtige fix og springer gerne det sv√¶re over uden skelen til realiteterne, indtil det pludselig er for sent: Livet, dr√łmmene, √łnskerne. Og alt, man har tilbage, er de gamle venner og den tomme swimmingpool.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem passer ikke ind?