Anmeldelsesdato:07-09-2015
Carey MulliganBathsheba Everdene
Matthias SchoenaertsGabriel Oak
Tom SturridgeSergeant Troy
Michael SheenWilliam Boldwood
Juno TempleFanny Robin

Den sande kærligheds mange ansigter

Thomas Hardy skabte i 1874 en heltinde så stærk, at hun har fået en fremtrædende plads i litteraturens særlige hal for mindeværdige kvindeskikkelser, og hun trækker tråde helt frem til en moderne ungdomsserie som "Hunger Games". For Hardy skabte den oprindelige Everdene med fornavnet Bathsheba, og det er hendes fortælling, som nu er klar i endnu en filmatisering med selveste vores egen Thomas Vinterberg ved roret.

Fox Film
Det virker umiddelbart s√¶rt at se den som regel ganske n√łgterne danske samtidsinstrukt√łr tage roret i den √¶rkebritiske disciplin: filmatisering af en litter√¶r klassiker. Hvor er sammenh√¶ngen mellem hans danske produktioner og s√• angelsaksisk landidyl for 150 √•r siden? Svaret ligger snarere gemt i fort√¶llingen end i omgivelserne, for Vinterberg har jo netop dyrket dykket ned under overfladen i det lille samfund ‚Äď uanset om det var p√• mikroniveau i Dogme-gennembruddet Festen, i den (lalle?)glade hjemkomstfilm En mand kommer hjem eller i mesterstykket Jagten. Hver gang han laver film p√• sikker grund, skildrer han sm√• samfunds dynamik og interne magtkampe ‚Äď og er der noget Hardys roman handler om, s√• er det det.

Bathsheba er en selvst√¶ndig kvinde set med datidens √łjne. Som ganske ung arver hun en g√•rd fra en onkel, og da hun ikke f√łler sig klar, afviser hun frierm√•let fra en ung hyrde. P√• g√•rden overtager hun ledelsen til medarbejdernes store overraskelse, og snart v√¶kker den egenr√•dige kvinde opm√¶rksomhed. Is√¶r hos naboen Hr. Boldwood, der har afvist de lokale pigers flirten for at vente p√• den helt rette kandidat. Bathsheba ligner hende, men er Boldwood mon et lidt for sikkert valg?

Fox Film
Endelig ankommer soldaten. H√łj, flot og aristokratisk struttende i sin uniform. M√•ske ogs√• for glat, men Bathsheba er efterh√•nden ogs√• blevet lidt ut√•lmodig efter at finde ud af, hvad det er en mand kan bruges til, s√• gift det bliver hun med den noble sergeant Troy, som selvf√łlgelig viser sig at v√¶re bimlende ustabil og alt andet end et godt parti. Og s√•ledes kan mandekabalen stille og roligt rulles tilbage, mens Bathshebas kvaler skildres med b√•de humoristisk overblik og sans for det store, melankolske drama.

Vinterberg g√•r traditionelt og loyalt til opgaven. Romanen er naturligvis sk√•ret til, som den n√łdvendigvis m√• blive det, hvis den skal forvandles til to timers film, men der er ikke meget, som klinger af nyfortolkning eller opsigtsv√¶kkende beslutninger. Det er p√• sin vis meget √¶rligt, men skjuler omvendt ogs√• argumenterne for, hvorfor en ny udgave var bydende n√łdvendig og ikke blot en kommerciel opdatering og kunstnerisk stil√łvelse.

I Carey Mulligan, som jo fik sit gennembrud i en anden danskers udenlandseventyr ‚Äď Lone Scherfigs An Education ‚Äď har Vinterberg en lysende hovedrolle. Alene det, at n√• at f√• hende til at spille rollen, inden hun blev unaturligt gammel til form√•let, er t√¶t p√• at v√¶re argument nok for en ny filmatisering, n√•r man ser, hvordan hun legende og koket og samtidig tvivlende og usikker giver Everdene liv. Hun kan v√¶re ung og s√•rbar det ene √łjeblik og udstr√•le levet liv og bitre erfaringer det n√¶ste. Alt ligger i mimikken. Omkring hende rammes de tre bejlere ganske fornuftigt med Michael Sheen i den mest markante pr√¶station som Boldwood, der pludselig f√łler sig helt fortabt, n√•r hans k√¶rlighed ikke geng√¶ldes som forventet.

Vinterberg selv finder mest gnist i de sm√• intense √łjeblikke, n√•r Bathsheba og hendes bejlere m√łdes og glider fra hinanden igen. I de sm√• spil, hvor attraktionen lever og fornuften og tvivlen p√• skift sp√¶nder ben for k√¶rligheden. Det sker i ganske forskellige tonelejer alt efter hvilken bejler, der er i scenen, men disse n√łglescener, der er spredt p√• tv√¶rs af filmen, lever n√¶sten alle sammen. Og s√• kan man leve med, at han og filmen er mere p√• udebane i de h√łflige og traditionsbundne skildringer af samtiden og livet p√• landet i England, som f√łles noget generiske og med en klang af frilandsmuseum. Far From the Madding Crowd er bestemt ikke Vinterbergs bedste film, dertil f√łles den for upersonlig og for l√•st til sit forl√¶g, men den lever i de afg√łrende √łjeblikke og bliver spillet rent hjem af et st√¶rkt hold af skuespillere.

Der er blevet genbrugt lidt imellem de ni små kig bag kameraet til Far From the Madding Crowd, men disse overskuelige featuretter, man finder i bonusmaterialet, er ganske fine alligevel. De dækker dog mest filmens figurer, men er bestemt værd at bruge nogle minutter på. Lige som de 9 slettede scener og den pæne bunke stillfotos også er udmærket ekstra.

"Alan Smithee" er det pseudonym, der traditionelt bliver brugt af instruktører, der ikke er villige til at putte deres navn på en katastrofal film ‚Äď hvilken af disse instruktører har brugt dette pseudonym?