Anmeldelsesdato:14-09-2015
Melissa McCarthyMaggie
Naomi WattsDaka
Chris O'DowdBrother Geraghty
Terrence HowardZucko
Jaeden LieberherOliver

Stor menneskelighed i fin film

Det kan v√¶re s√• tr√¶ttende at se en enkelt skuespiller, der aldrig f√•r de roller vedkommende burde have for rigtigt at kunne vise talentet frem, s√• derfor er det tilsvarende rart, n√•r rollen, der forl√łser alle kvaliteter og giver plads til at vise sig frem, melder sin ankomst. S√•danne roller er g√•et til henholdsvis Melissa McCarthy og Bill Murray i St. Vincent, der er som skabt for dem, for det er lang tid siden, de begge har v√¶ret s√• gode af vidt forskellige √•rsager.

St. Vincent er p√• mange m√•der en skuespillers film, da den i sig selv koncentrerer sig om mennesker og hvad de kan betyde for hinanden p√• trods af deres mange forskelligheder. Det er et fort√¶rsket emne i det amerikanske filmland, men instrukt√łr Theodore Melfi er heldigvis oprigtig i sin fort√¶lling om den lille dreng, Oliver, der flytter til et nyt nabolag med sin mor og finder en ven i den gamle, gnavne nabo. Oliver bliver spillet af den s√łde nybegynder Jaeden Lieberher, der kan finde ud af at spille en gammelklog dreng uden den irriterende arrogance, der alt for ofte ligger under overfladen hos b√łrneskuespillere i Hollywood.

De √¶gte scenestj√¶lere er dog Melissa McCarthy og Bill Murray. McCarthy f√•r ikke s√• meget scenetid som Murray, men form√•r at vise publikum en side af sit talent, der ikke tager udgangspunkt i h√łjtr√•bende livsf√łrelse, som ellers efterh√•nden er hendes varem√¶rke. Hvor er det en fryd at se scenen, hvor den frustrerede mor i McCarthys skikkelse sidder og kr√¶nger sin sj√¶l ud foran to nysgerrige, men akavede ansatte p√• s√łnnens skole. Med hj√¶lp af fin instruktion fra Melfi form√•r hun at give en menneskelig side til moderen, der pr√łver sit bedste p√• at v√¶re der for sin s√łn midt i en forf√¶rdelig skilsmisse.

Bill Murray g√łr, hvad han plejer og det g√łr han godt. Hvor det er sp√¶ndende at se McCarthy vise nye sider af sig selv, er det Murray, der hviler p√• laurb√¶rrene ved at v√¶re sit s√¶dvanlige, elskelige selv. Det plejer ikke at v√¶re et plus at se en skuespiller i den grad spille p√• det genkendelige, men det er det her. St. Vincent er nemlig, som sagt, en skuespillers film, der baserer al sin v√¶gt p√• filmens personer og hvordan de fremtr√¶der.
P√• den m√•de er St. Vincent derfor et behageligt bekendtskab, der respekterer sine karakterer og publikum. Den er bestemt ikke ulig, hvad vi har set mange gange f√łr, men n√•r det bliver fortalt p√• en s√• ferm og attraktiv m√•de, er det sv√¶rt ikke at lade sig rive med ‚Äď og knibe en lille t√•re undervejs.

De 12 slettede scener varer kun 10 minutter, men giver selvf√łlgelig lidt ekstra til filmen. Det andet indslag i bonussektionen "Bill Murray ‚Äď The Patron Saint of Comedy" handler derimod ikke om filmen men logisk nok om Murray. Det best√•r hovedsageligt af en Q&A-session fra filmfestivalen i Toronto, men det er uh√łjtidigt og hyggeligt og alle 20 minutter v√¶rd!

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9