Klovn Forever

Varighed:99 minutter
Instruktør:Mikkel Nørgaard

Premieredato:24-09-2015
Casper ChristensenCasper
Frank HvamFrank

Da Casper Christensen og Frank Hvam tog skridtet videre fra Langt fra Las Vegas-succesen og lancerede Klovn-universet med høflig skelen til den amerikanske hitserie Curb Your Entusiasm, skød de et af de mest holdbare comedy-koncepter i nyere tid i gang. Dette fiktive univers, der ligger lige et chassé til højre for, hvordan vi tilskuere ser og opfatter de to komikere i virkeligheden, leger dels selvudleverende med hele kendis-kulturen og får samtidig skabt nogle langtidsholdbare komiske vignetter med fokus på pinlige optrin i et vakkelvornt venskab mellem den godmodige klumrian Frank og levemanden Casper.

Serien kørte i 6 år og fastholdte helt frem til sidste afsnit et generelt højt niveau med nogle deciderede genistreger undervejs. Første spillefilmsprojekt blev mødt med behørig skepsis, men figurerne tog springet fra det korte komedieformat på tv til spillefilmslængde med bravour. Den lange og konstant udfordrende Tour de Fiss’ på Gudenåens oprørte vande var en medrivende rejse ind i drengerøvenes kulsorte univers, hvor Frank skulle bevise far-potentiale, mens Casper udlevede drømmen om en knaldetur gennem Jylland ad vandvejen.

Nu er vi fem år længere fremme, og ganske som i virkeligheden er Frank blevet far til to, mens Casper er blevet skilt og brager gennem verden som liderlig single. Deres verdener har med andre ord aldrig befundet sig længere fra hinanden, og selv om de har en 'venskabsbog' på vej fra et begejstret Gyldendal, så fornemmer man tydeligt Caspers frustration over kammeraten, der altid skal hjem til den kronisk bitre Mia, der endnu ikke "er groet sammen i tissekonen". Casper tager beslutningen (som i virkeligheden) og rykker teltpælene til Los Angeles under det selvvalgte kælenavn "The Great Dane". Nu skal Tinseltown indtages, men hjemme på Frederiksberg rammes Frank pludselig af panik over vennens pludselige afsked. Af sted til Los Angeles for at vinde venskabet tilbage – og så begynder det naturligvis for alvor at gå galt.

De to komikere har pænt bedt om, at nøglescener fra filmen ikke omtales i anmeldelserne, og selv om begrænsninger af den art altid får nakkehårene til at stritte lidt, så har de faktisk en pointe. For et af Klovns stærkeste virkemidler har været, at den turde gå skridtet længere end konkurrenterne. Intet var helligt, og nogle af de øjeblikke, der står stærkest i seriens levetid, er der, hvor den er suset forbi alle afkørsler til god smag og anstændighed og i stedet selvsikkert har trodset tabuer som gjaldt det livet. Det sker også her, og den slags virker naturligvis bedst, når den rammer live og ikke er genfortalt utallige gange før. Men det siger også lidt om, hvor stor vægt Klovn Forever lægger på chok-faktoren og glemmer andre af de kvaliteter, der trods har holdt serien kørende så længe.

Persongalleriet omkring Casper og Frank har altid været et kulørt sammenrend af kendte, som spiller variationer over sig selv. Tina og Lars Hjortshøj har altid hørt til i de inderste cirkler og er også dem, der trods alt får lidt plads – men ellers er det en noget tyndbenet omgang. Michael Carøe er kun med i yderkanten af billedet i en enkelt scene og de internationale navne – Adam Levine fra Maroon 5 og Isla Fischer, der er Caspers sladrende nabo i Hollywood – ser ikke helt ud til at forstå joken, hvilket tv-seriens og den første films mange danske kendisser til fulde gjorde. Tænk blot tilbage på en sjældent veloplagt Bent Fabricius-Bjerre som VIP-bordelejer i Klovn.

I Klovn Forever bliver venskabet sat på så store prøver, at det helt knækker i perioder. Det var skrøbeligt i forvejen, men attraktionen har altid været, at se den drenget begejstrede Casper hive den mere jordnære Frank ud af de trygge rammer og så glemme at gribe ham, når han som den klovn han er, falder tungt til jorden. Men her kommer vi så langt ud, at Casper-figurens indbyggede ondskab træder i karakter. Nu er det ikke bare sære ritualer og hjemmebryggede regler, men i stedet en full scale-krig, hvor det handler om hævn. De to figurer egner sig ganske enkelt ikke så godt til helt at tabe vores sympati – og det gør de undervejs, når kampen om venskabet går i gang. Bevares, det er stadig morsomt, men universets svagheder kigger frem lidt for mange steder på dette eventyr. Det gjorde et også undervejs i tv-serien, når de ramte et uoplagt afsnit, men der var de 20 minutter hurtigt overstået, og man kunne se frem til en frisk start ugen efter. Klovn-universet fortjener at slutte af med et brag af en historie – og det må vi håbe, at det får lov til engang i fremtiden.