Anmeldt af:Nicki Jensen
Varighed:102 minutter
Instruktør:Stefan Haupt

Anmeldelsesdato:29-09-2015
Matthias Hungerb√ľhlerErnst
Sven SchelkerRöbi

Forbudt kærlighed

Forholdene og tabuerne har i den grad ændret sig for homoseksuelle. I hvert fald i flere lande, hvor bl.a. det er blevet muligt at indgå officielt ægteskab. Skrues tiden tilbage til 1950’erne, var der imidlertid en helt anden retorik og lovgivning. Det var typisk strafbart at være homoseksuel, samtidig med at homoseksualitet blev anset som perversitet eller sygdom. Derfor var magasinet "Der Kreis", der blev al hemmelighed blev udgivet i Schweiz og sendt ud i resten af verden, lidt af en bedrift som medie.

Reel Pictures
Den nyuddannede l√¶rer Ernst (Matthias Hungerb√ľhler) ankommer til Z√ľrich med noget i bagagen, som helst ikke skal ud i offentligheden ‚Äď han er homoseksuel. Da Ernst falder over Der Kreis, som er et hemmeligt aktivistf√¶llesskab der st√•r bag arrangementer for homoseksuelle m√¶nd og udsender et magasin af samme navn, indlemmes han i redaktionen.
Ernst planer om et hemmeligt dobbeltliv bliver dog udfordret, i det han bliver forelsket og indleder et forhold med den noget mere udadvendte Röbi (Sven Schelker).

En visning af Der Kreis i Ukraine sidste √•r endte med at en biograf blev br√¶ndt ned af en antihomo-gruppe. Det siger lidt om de omst√¶ndigheder og udfordringer, som nu engang stadig eksisterer for homoseksuelle. Udover at Der Kreis handler om forbudt k√¶rlighed, tager den ogs√• aktuelle problematikker op, i forhold til ytringsfrihed ‚Äď hvilket ogs√• er derfor, at filmen fungerer s√• fint.

Reel Pictures
De to fort√¶llinger, den om Ernst og R√∂bi og historielektionen om "Der Kreis", er velfortalt sidel√łbende med hinanden i roligt tempo, hvilket skaber en flydende synergi mellem dokumentar og spillefilm. Langt de fleste historieelementer er rekonstruktioner af datidens Z√ľrich, arkivmateriale og interviews med de rigtige Ernst og R√∂bi, som den dag i dag er to aldrende lune herrer, med en god historie eller to gemt i gemmerne. De to hovedpersoner, hvor s√¶rligt Sven Schelker g√łr det virkeligt godt, udg√łr et fint dramatisk omdrejningspunkt. Esset i √¶rmet er dog beretningen om "Der Kreis" som det aktivistiske medie, der frem til 70‚Äôerne k√¶mpede en kamp for homoseksuelles rettigheder og synlighed.

Der Kreis er veludf√łrt og r√łrende, som dokudrama og k√¶rlighedshistorie. Der tr√¶kkes historiske tr√•de fra 50‚Äôernes homo-aktivisme frem til i dag, som en s√łd solstr√•lehistorie. Filmen kan m√•ske kritiseres for ikke at v√¶re lige s√• aktivistisk, som magasinet "Der Kreis" var, men nogle gange glemmes de gode historier, som fort√¶llingen om Ernst og R√∂bi er.

Som ekstramateriale finder man en bunke stillfotos fra filmen samt nogle trailers til distribut√łrens andre film.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5