Anmeldt af:Christian Rising Matthiasen

Premieredato:07-10-2015
Jacob Yoon Egeskov Nossell
Thomas L. Corneliussen
Kristian Moltke Martiny
Kristoffer Fabricius

Hvornår er man unormal?

Jacob Nossell er kendt som stand-up komiker, foredragsholder, freelancejournalist og vi har bl.a. også set ham som hovedkarakter i Mads Brüggers dokumentar Det Røde Kapel. Dertil er han også Danmarks nok mest kendte spastiker, og i dokumentaren Naturens uorden får vi lov til at følge ham på helt tæt hold, under hans opsætning af teaterstykket "Human Afvikling". Det er et utroligt intimt portræt af et menneskes kamp om at finde sin plads i et samfund, hvor det at skille sig ud fra gennemsnittet gør at man opfattes som unormal.

DOX: BIO
Dokumentaren er skrevet og instrueret af den prisbelønnede og stærkt anmelderroste danske Christian S. Jepsen, som er kendt for Testamentet og Blodets bånd. Begge disse dokumentarer bar præg af en hudløs ærlighed og en nådesløs tilgang til deres emne, og Naturens uorden er bestemt ingen undtagelse. Men hvor det i fx Blodets bånd var let at skelne imellem hvad der moralsk set var rigtigt og forkert, stilles vi i Naturens uorden over for et langt mere komplekst spørgsmål. For Nossell søger svaret på spørgsmålet om, hvorvidt hans liv er værd at leve, og han stiller sig ikke tilfreds med, hvad hjerneforskeren Kristian Moltke Martiny kalder for det banale svar, om at ethvert menneske har en ubetinget ret til at leve. Nossell søger et langt mere komplekst svar, og problematikken i Naturens uorden er om han kan finde det.

Omdrejningspunktet for historien er derfor ikke bare Nossells opsætning af et teaterstykke, men hans eksistentielle søgen efter mening i livet. Teaterstykket er arenaen hvorigennem Nossell udtrykker de følelser og tanker der svirrer omkring i hans hovedet, og vi får indtrykket af en mand der holder intet tilbage for os. Dette bliver på bogstaveligste hvis understreget i en scene, hvor vi får lov til at overvære Nossell under en kikkertundersøgelse.

DOX: BIO
Der er ingen tvivl om at Naturens uorden hiver en langt ned i kulkælderen på den følelsesmæssige front, og det hele kan til tider virke håbløst. Det har derfor en overrumplende glædelig effekt, når Nossell formår at vende denne håbløshed til noget ufatteligt smukt på scenen, der efterlader os med en kraftig følelse af optimisme, og at det hele måske giver mening alligevel. For som Nossell selv fortæller os, så er det hans mål at vise os "at uanset hvor fucked up du er, så er livet værd at leve".

Jepsen har lavet en fantastisk stærk dokumentar om Nossells kamp for at passe ind i et samfund, der lader til ikke at ville have ham. Det er derudover et opgør med den videnskabelige menneskelige perfektionisme vi arbejder os hen imod, efterhånden som forskningens fremskridning giver os mulighed for at fravælge potentielt handicappede børn. For hvorhenne stopper det? Og hvilken indflydelse vil det have på vores anskuelse af normalitet i samfundet? Dette er bl.a. nogle af de spørgsmål Jepsen efterlader os med, og ingen af dem er lette at besvare.

I Syrien21/6

Hvilken kvindelig instruktør instruerede Orlando?