Anmeldelsesdato:09-10-2015
Rose ByrneRaina Boyanov
Jason StathamRick Ford
Jude LawBradley Fine
Miranda HartNancy B. Artingstall
Allison JanneyElaine Crocker

Der er en ny agent på banen

Efter succesen med Bridesmaids (2011) og The Heat (2013) er komikertalentet Melissa McCarthy og instruktør Paul Feig gået sammen om en ny omgang løjer, hvor McCarthy får lov at gå linen ud. Denne gang er hun både den søde og bløde pige og naturligvis den rapkæftede furie, for det er ualmindelig svært ikke at trække i smilebåndene når McCarthy starter den grove kæft. Her tager det hende lige noget tid. For hendes figur, CIA-agenten Susan Cooper, har i mange år bare været analytikeren der assisterede agenten Bradley Fine. Og i Jude Laws nydelige form var han naturligvis Coopers svage punkt. Hun lod sig derfor nøjes med bare at hjælpe ham, og ikke kun på kontoret. Hans vasketøj og havearbejde hjalp hun også til med. Altså indtil den fine Hr. Fine dør i en af filmens allerførste scener og hun melder sig til opgaven med at finde hans morder og derved forlade skrivebordet.

Fox Film
Det går ikke så godt for bløde Susan Cooper i starten af missionen. Den hårdføre kollega Rick Ford – Jason Statham i herlig løssluppen hopla – er bogstavelig talt konstant efter hende, og hendes usikkerhed er åbenlys. Det er mest held og ikke så meget dygtighed der redder hende gang på gang. Indtil hun selvfølgelig har fået nok af det hele og pludselig finder mod, styrke og de skrappe ord frem. Så er der ingen der har chance. For det er jo ikke helt nemt at finde en mobil atombombe, infiltrere våbenhandlere og få den insisterende for ikke at sige enerverende Rick Ford til at makke ret.

Som en enhver spionfilm dikterer, finder festlighederne sted verden over. En god del rundt omkring i Europas storbyer og Cooper er derved på alle mulige måder på udebane. Den slags er jo som regel også en garanti for spas, men det er egentlig i de mere tætte scener med Rose Byrne, der spiller filmens skurk, at Spy virkelig sprudler. Det er ret tydeligt, at løjerne er skrevet direkte til McCarthy, hvis styrke ligger i kombinationen af sårbarhed og ægthed; ofte kombineret med en vittig bemærkning. McCarthy er god til at trække tæppet væk under en og gå direkte til kernen af vores værdier. Derfor er Spy ofte også ret rørende og sød.

Fox Film
Især i scenerne med CIA-analytiker-kollegaen og veninden Nancy, britiske Miranda Hart, blødes filmen godt op og spiller på langt mere følelsesmæssige tangenter, mens det meste af actiondelen vægter det overdrevede og kliché-komiske. Men i dette pragtfuldt respektløse kaos af spion-spoof og indre styrke-dyrkelse af Oprah’ske højder finder man ligeledes en stærk feministisk hyldest. Susan Cooper er ubetinget kvinden der redder dagen. Hun kan andet end at stå bag den dygtige mand, og når hun træder frem, er hun mindst lige så dygtig, handlekraftig og sexet. Ikke på samme facon som slanke og smukke Rose Byrne, men med sin helt egen selvstændige og selvsikre stil. Kvinderne tager føringen i spiongenren og omringet af solide grin tegner Feig og McCarthy en spændende fremtid for genren.

Man nærmest drukner i sjove indslag fra optagelserne til Spy i bonussektionen til blu-ray’en. Der er så mange at de er svære at komme igennem, for efter de første ti-tolv featuretter, hvor skuespillerne improviserer og instruktør og manuskriptforfatter Paul Feig fjoller rundt på settet med dem, begynder det hele at flyde sammen. Det er dog tydeligt at filmfolkene har haft en fest med at lave filmen, og er fan af løjerne vil dette omfattende ekstramateriale være ekstra spas og hygge.

Kommentarsporet er klart det, der er mest seriøst. Paul Feig er igen ringmaster: Her sammen med fotografen, produceren og gafferen, men firkløveret er gode til ikke at tale (for meget) over hinanden og deres bemærkninger og søde anekdoter er overraskende lærerige; man bliver klogere på filmen af kommentarsporet – hvis man selvfølgelig ikke bliver for nemt overvældet, for lige som med resten af bonusmaterialet hører det til i den lettere overskruede afdeling.

I hvilken film hører man følgende citat:

"I feel just like Julia Roberts in Pretty Woman, ya know, except for the whole hooker thing!"