Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen
Instruktør:Jonas Carpignano

Premieredato:15-10-2015
Koudous SeihonAyiva
Alassane SyAbas
Annalisa PaganoCristina Riso

Kampen for et bedre liv

Du kan ikke finde en mere h√łjaktuel film end Mediterranea, der handler om flygtningestr√łmmen op gennem Europa. Men omvendt finder du heller ikke et mere √łmt√•leligt emne. Det ses tydeligt p√• den m√•de, flygtningene er blevet budt velkommen herhjemme. B√•de med spytklatter og varmt t√łj. S√• hvordan i al verden tackler man s√• vanskeligt materiale uden at virke pr√¶dikende?

Øst for paradis
Italienske Jonas Carpignano har, nok meget klogt, ikke fors√łgt at give et overblik over den kaotiske situation, men i stedet valgt at zoome helt ind p√• to migranter. Ayiva og Abas kommer begge fra Burkina Faso og dr√łmmer om en lysere fremtid end den, der venter dem i deres hjemland. Derfor efterlader de deres familier og drager p√• en lang og farefuld rejse. Destinationen er Italien, og h√•bet er en ny tilv√¶relse.

I mods√¶tning til hvad jeg egentlig troede, handler Mediterranea ikke prim√¶rt om rejsen til Europa. For selvom man ser, hvordan flygtningene presses ned i en ussel b√•d som sardiner i en d√•se, s√• fylder den del kun en mindre portion af filmen. I stedet er det den nye tilv√¶relse i Syditalien, som er filmens omdrejningspunkt. Her ser vi, hvordan vores to hovedpersoner er henstillet til nattearbejde p√• en fabrik under umenneskelige forhold. Kontakten til lokalbefolkningen er begr√¶nset. For enten bliver de behandlet som udskud eller velg√łrenhed. Den helt basale medmenneskelighed m√• de to afrikanere lede langt efter.

Der er, som du nok kan h√łre, ingen tvivl om, at Jonas Carpignanos sympati ligger hos sine to hovedkarakterer. Men selvom flere af de italienske karakterer i filmen ender med at fremst√• noget fremmedfjendske, s√• virker Mediterranea aldrig bel√¶rende. Det skyldes den overbevisende brug af close-ups og h√•ndholdt kamera, som placerer seeren helt t√¶t p√• de to hovedpersoner. Og n√•r man har set, hvad Ayiva og Abas har oplevet, er det ikke sv√¶rt at forst√•, hvorfor de ikke f√łler sig hjemme i Italien.

Øst for paradis
Desv√¶rre savner man et st√¶rkere plot til at ledsage den realistiske milj√łskildring. For selvom det i sig selv er r√łrende at se den dybt sympatiske Ayiva slide sig igennem en tr√łstesl√łs hverdag, s√• bliver det desv√¶rre hurtigt forudsigeligt at overv√¶re den h√•rde tilv√¶relse. Det er, som om Carpignano ender i en blindgyde og ikke helt ved, hvad han ellers skal fort√¶lle om de to migranter. Ganske vist er der en pointe i at vise, at de to migranter sidder fast i en tilv√¶relse af h√•bl√łshed, men rent filmisk f√•r det Mediterranea til at fremst√• noget ufuldendt.

Alene p√• grund af den realistiske skildring af tilv√¶relsen som afrikansk migrant i Europa er Mediterranea v√¶rd at se. Ved at g√łre brug af dokumentariske virkemidler form√•r Jonas Carpignano at f√• os helt ind p√• livet af Ayiva og Abas fra Burkina Faso, der s√łger lykken i Italien. Og trods det vanskelige emne undg√•r den italienske debutinstrukt√łr at fremst√• moraliserende. Men selvom fort√¶llingen bestemt er gribende, savner man et mere ambiti√łst plot til at akkompagnere den ellers stilistisk overbevisende flygtningefilm.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5