Anmeldt af:Nadia Parbo

Benicio Del ToroAlejandro
Josh BrolinMatt Graver
Victor GarberDave Jennings
Jon BernthalTed
Jeffrey DonovanSteve Forsing

Sort, hvidt og de mange gråzoner

Instruktør Denis Villeneuve har meget at skulle leve op til. Hans tidligere film Enemy var et fremragende studie i en mands frygt for kvinder, mens Prisoners er en af de mest intense thrillere indenfor de sidste ti år. Den slags forpligter og med hans nyeste film, Sicario viser han, at han bestemt ikke er færdig med at lave gode film, selvom den ikke helt kan leve op til den piedestal, hans film efterhånden har sat ham på.

Vi bliver kastet direkte ud i det. Som en anden Clarice Starling bevæger den nyudsprungne FBI-agent, Kate Macer, sig i en verden af mænd. Hun bliver hvervet til at tage sig af det mexicanske narkokartel, men er ikke helt forberedt på de farer, valg og dilemmaer, der følger med jobbet. For at få fat på skurkene, er det nemlig sommetider påkrævet, at man bliver en af dem. Den tematik om rigtigt, forkert og det der midt imellem, der fremgår gennem hele Sicario er Villeneuves hovedpointe og han lader os ikke glemme den. Hvordan bliver man en helt? Er det ved at følge reglerne eller ved at bryde dem for det bedste udfald?

Kate ved i hvert fald godt, hvad hun mener svaret er, og hun bryder sig ikke om de skyggesider i FBI, hun får lov til at se som en del af specialenheden. Men Kate er ikke en ulv, siger specialenhedens hemmelighedsfulde konsulent Alejandro. Hun burde være hos politiet i en lille by. Det kan han have ret i, for som filmens moralske vogter, har Kate ikke meget at skulle have sagt i en verden, hun ikke er vant til og måske slet ikke har lyst til at være en del af eller se.

Som Kate er Emily Blunt filmens hjerte i en verden af mænd med kolde, taktiske hjerner. Hendes chef er charmerende og storsmilende, men har heller ingen skrupler ved sit job. De mennesker der er en del af hendes nye hverdag er også med til at skabe det billede, Villeneuve gerne vil have os til at se. Han vil også gerne stille os spørgsmålet, hvorvidt vi selv mener, at man kan strække grænsen for, hvad der er rigtigt og forkert. Dette er et interessant spørgsmål, men ved at stille det, mister han også lidt af det hjerte, som han har været så omhyggelig med at skabe gennem Kate. Sicario er dog stadig en vigtig film i det evigt aktuelle spørgsmål om, hvad der er vigtigst: At se sig selv i spejlet eller se de onde bag tremmer? Eller, som Kurt Vonnegut engang sagde: "Vær forsigtig med, hvem du foregiver at være, for du er den, du foregiver at være".

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12