Anmeldt af:Nadia Parbo
Instruktør:John Maclean

Premieredato:22-10-2015
Kodi Smit-McPheeJay Cavendish
Michael FassbenderSilas Selleck
Ben MendelsohnPayne

Absurditeter i det vilde vesten

K√¶rlighed kan v√¶re en kold k√¶lling og det kan v√¶re en n√•desl√łs sk√¶bne. I hvert fald set gennem √łjnene p√• John Maclean, der st√•r bag den n√¶sten absurde western Slow West, der beskriver det vilde vesten som et ubarmhjertigt sted, hvor netop k√¶rligheden ikke h√łrer hjemme og hvor enhver god mand hurtigt kan √¶ndre sig til en opstigende dj√¶vel.

Miracle Film
Nu har det vilde vesten aldrig rigtigt v√¶ret beskrevet som det mest bl√łds√łdne sted, hvor de positive energier figurerer og mennesker er fyldt med venlige intentioner. Det, der g√łr Slow West s√• anderledes er den tid, den tager til at fort√¶lle sin historier ‚Äď og is√¶r den frihed, der g√łr, at det ikke kun bliver en plotdrevet film om en dreng, der er taget til Amerika for at genfinde sin store k√¶rlighed, men en film, der beskriver Amerikas tidlige dage som en helhed. Hvad vi f√•r, er dog ikke en naturalistisk beskrivelse af tidligere tider, men derimod en absurd beskrivelse af dette land, sporadisk beboet af fredl√łse, indianere og (meget sj√¶ldent) fordragelige nybyggere, set gennem en grusom romantikers √łjne.

Som Jim Jarmusch gjorde det med Dead Man er Maclean i Slow Westmere interesseret i enkeltpersoner end en trov√¶rdig beskrivelse. Den naive dreng og den barske ensp√¶nder er omringet af besynderlige typer, der udstr√•ler et mere eller mindre fornuftsstridigt sind og er med til at bl√łdg√łre den flade, golde jord med et n√¶sten uanst√¶ndigt festfyrv√¶rkeri af d√łd, √łdel√¶ggelse og s√¶rheder.

Miracle Film
Disse anderledes betragtninger g√łr det dog med tiden sv√¶rt at forholde sig f√łlelsesm√¶ssigt til vores to hovedpersoner, selvom det heller ikke synes at v√¶re pointen i en film som denne, der taler til sanser, men ikke n√łdvendigvis hjerte. Ligesom at det i Dead Man ville v√¶re n√¶sten fremmedg√łrende at knibe en t√•re over hovedperson William Blakes d√łd, er det i Slow West et pludseligt skift, n√•r filmen i de afg√łrende minutter sl√•r over i en mere f√łlelsesbetonet tone end vi f√łrhen er blevet gjort vant til.

Slow West er en film, der er bestemt til en helt nichepræget smag. Det er en film, der har et menneskeligt ansigt bag alle særhederne, men som samtidig har en neurotisk personlighed, der er som bestemt til at blive betegnet som mærkelig gennem hele sin levetid. I filmverdenen hedder den slags kultfilm og det er vist også den bedste betegnelse for en særling som Slow West.

I The Shawshank Redemption begynder Tim Robbins figur at grave en tunnel ud af fængslet ‚Äď men hvilket kendt sexsymbol kan man se på en plakat i baggrunden?