Anmeldelsesdato:02-11-2015
Bryce Dallas HowardClaire
Irrfan KhanMasrani
Vincent D'OnofrioHoskins
Jake JohnsonLowery
Omar SyBarry

Dinosaurer uden fascinationskraft

Hvad g√łr man, n√•r man skal genoplive en franchise som Jurassic Park, der har v√¶ret d√łd og begravet i n√¶sten 15 √•r? Lader man, som om seriens tre f√łrste film ikke eksisterer, eller forts√¶tter man, hvor den sidste slap? I Jurassic Worlds tilf√¶lde er svaret det sidste. Dens mission er soleklar: Den vil v√¶re b√•de st√łrre og vildere end de andre film i serien.

Men hvordan g√łr man s√• det? Efter at have brugt en Tyrannosaurus Rex som hovedattraktion i de to f√łrste film og den endnu st√łrre Spinosaurus i Jurassic Park 3 skulle man tro, at franchisen l√łbet t√łr for forhistoriske k√łd√¶dende monstre. L√łsningen p√• dette problem er imidlertid enkel: Ved hj√¶lp af genmodificering skabes der en megadinosaur, som er b√•de st√łrre og mere intelligent end sine artsf√¶ller. Lige som seriens andre eksperimenter g√•r dette indgreb i naturen dog ogs√• grueligt galt. For da den ukontrollerbare og frygtindgydende Indominus Rex slipper fri, bliver dinosaur√łen Isla Nublar atter forvandlet fra forlystelsespark til katastrofeomr√•de.

Pr√¶cis hvordan dette kaos skal stoppes, er filmens karakterer dog langt fra enige om. Den talfikserede og snerpede forlystelsesparkdirekt√łr Claire, der spilles fortrinligt af Bryce Dallas Howard, vil for alt i verden undg√• at skabe et postyr og fors√łger derfor noget naivt at stoppe det gigantiske monster uden at evakuere forlystelsesparkens g√¶ster. Endnu v√¶rre er det dog med den decideret psykopatiske og noget karikerede forretningsmand Hoskins (Vincent D'Onofrio), som √łnsker at bek√¶mpe dinosaur med dinosaur. Kun den retskafne dinosaurpasser Owen, portr√¶tteret af den altid karismatiske Chris Pratt, er fornuftig. Han ser lynhurtigt, hvilken katastrofe, der er under opsejling, og √łnsker for alt i verden at stoppe den k√łd√¶dende turistattraktion.

Rent plotm√¶ssigt er Jurassic World en l√¶ngere og mere vulg√¶r udgave af slutningen p√• The Lost World: Jurassic Park, hvor en Tyrannosaurus Rex h√¶rger gaderne i San Diego. Karaktererne i Colin Treworrows film fors√łger nemlig ikke at slippe v√¶k fra √łen, men i stedet at stoppe den glubske Indominus Rex, f√łr den tramper alle forlystelsesparkens g√¶ster ned. Som katastrofefilm fungerer franchisens nyeste kapitel da ogs√• up√•klageligt. Den k√¶mpem√¶ssige mutantdinosaur besidder nemlig b√•de en snilde og en uforudsigelighed, der g√łr, at man hele vejen igennem frygter for hovedpersonernes sk√¶bne.
Desv√¶rre har iveren efter at lave en film, der er b√•de st√łrre og mere dramatisk end sine forg√¶ngere, gjort, at universet har tabt en stor del af sin charme. Man kan m√•ske nok argumentere for, at der i de genmodificerede dinosaurer er en indlejret kritik af menneskets indgreb i naturen, men for mig at se virkede plottet mere end noget andet som en d√•rlig undskyldning for at introducere st√łrre og vildere dinosaurer. En ting er i hvert fald sikker: Fascinationskraften for de forhistoriske v√¶sner, som is√¶r seriens f√łrste film besad, er ganske enkelt frav√¶rende her.

Med sin "bigger is better"-tilgang har Colin Trevorrow pustet det fascinerende univers op til n√¶sten vulg√¶re dimensioner. Som katastrofefilm fungerer seriens nyeste tilf√łjelse ganske vist nogenlunde, men den barnlige begejstring, som is√¶r seriens f√łrste kapitel besad, er desv√¶rre helt v√¶k. Der er derfor ingen tvivl om, Jurassic World, ligesom de to seneste film i serien, hurtigt vil g√• i glemmebogen over overfl√łdige efterf√łlgere, der i hvert fald ikke er v√¶rd at se to gange.

Ud over cirka 6 minutters slettede scener finder man fem ganske fine featuretter, af forskellig længde, på blu-ray'en. Alle med deltagelse fra filmens centrale personligheder. De minder rimelig meget om hinanden, men er nemme at komme igennem og allervigtigst: Lærerige. Man bliver lidt klogere på hvordan filmen blev lavet af at bruge den cirka ekstra time+ på dem.